Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום וברכה, 1. כידוע, יש בשוק שקיות קוסקוס להכנה מהירה, על ידי חימום במים חמים. למעשה, הקוסקוס הזה מבושל כל צורכו במאת האחוזים , רק שהוא מיובש אחרי זה כדי להכניסו לשקיות ולמכור אותו בצורה הזאת אותו בחנויות. שאלתנו, האם מותר להכינו בשבת ?

הרב אהרן מאזוז

אם אינו ראוי לאכילה רק ע”י עירוי מים רותחים נחשב כדבר שאינו בושל. וכמו שכתב במנוח”א ח”ב פ”י סעיף מ”ו לענין אבקת מרק. אבל אם ראוי לאכילה אפי’ כעירוי מים צוננים או פושרים, הרי עדיין נחשב כדבר מבושל ומותר לערות עליו מים רותחים בשבת כדין קפה וקפה נמס המבוארים במנוח”א שם (סעיף מד).

שאלת המשך: שאלת המשך על הקוסקוס

האם המים של המיחם שהועברו לכלי שני והכלי השני לקוסקוס, נחשבים כמים פושרים?

הרב אהרן מאזוז

מים בכלי שני ממיחם רותח עדיין רותחים הם. (ולענין עצם השאלה שכוסכוס זה מבושל במאת האחוזים נ”ל שכדאי לברר זאת שהרי דרך שמבשלים אותו פעמים (ע”י אידוי) ויש שמאדים אותו פעם אחת ואח”כ גומרים בישולו ע”י עירוי מרק רותח וכמ”ש במנוח”א (ח”ב פ”י סעיף לז וע”ש בהערה 118) בשם מטה יהודה. ואולי כוסכוס שמיוצר במפעלים נעשה באופן זה שמאדים אותו פעם אחת וגמר מעשהו נעשה ע”י עירוי בבית הלקוחות. ואם זו המציאות א”כ וודאי שאסור להכינו בשבת ע”י עירוי רותחים אפי’ כלי שני או שלישי אלא רק כפושרים שאין היד סולדת בהם).

שאלת המשך:

שלום הקוסקוס הזה מבושל כל צורכו. לכן, שוב אני שואל האם מותר להכינו על ידי מים של כלי שני תודה

הרב אהרן מאזוז

מים בכלי שני ממיחם רותח עדיין הם רותחים ולכן אם כוסכוס זה התייבש עד שאינו ראוי לאכילה רק ע”י עירוי ממים רותחים הרי יש בו משום בישול ואסור לערות עליו מים רותחים אפילו הם בכלי שני או שלישי. ואם אפשר להכינו לאכילה גם במים פושרים נמצא שאין הכשרתו לאכילה ע”י בישול ולא נתבטל בישול ראשון ממנו ומותר לערות עליו מים רותחים כדין קפה וקפה נמס.

שאלת המשך: שאלת המשך על הכנת קוסקוס בשבת

הרב כתב שאינו ברור לו מה המציאות, התקשרתי למשגיח של אוסם והוא אמר לי שהקוסקוס מוכן לאכילה במאת האחוזים ואז עובר תהליך מבוקר של ייבוש ע''מ שישמר. אותו תהליך נעשה גם בבורגול.המאכל היה ראוי לאכילה ואז יובש. אם כך הרב יתיר להכין בורגול וקוסקוס בשבת?

הרב אהרן מאזוז

אם נתייבש עד שאין ראוי לאכילה רק ע”י עירוי רותחים עליו נחשב כדבר שאינו מבושל ואסור לערות עליו אפילו מכלי שני כל שהם עדיין רותחים בחום שהיד סולדת בו.

שאלת המשך: המשך לשאלה בנוגע לבורגול וקוסקוס

גם בורגול וגם קוסקוס ניתן להכין ע''י השריה במים צוננים והם מוכנים כדבעי. הדבר רק לוקח זמן רב יותר מאחר שכך המציאות האם מותר להכין בשבת בורגול וקוסקוס ע''י עירוי מכלי ראשון/חימום על הפלטה?

הרב אהרן מאזוז

נראה שבאופן זה עדיין נחשב מבושל ומותר לערות עליו אפילו מכלי ראשון כדין קפה וקפה נמס.

אמנם להכינו על הפלטה נראה שאסור. שגם לדעת האומרים שאין איסור חימום על פלאטה זהו משום שאין דרך לבשל שם ואינו נראה כמבשל אלא כמפיג צינה וכמ”ש הרשב”א בחידושיו לשבת (מ’ ע”ב). ע”ש וא”כ כאן שאינו בא לחמם בעלמא אלא לבשל את הכוסכוס שאינו ראוי לאכילה יש סברא גדולה שאסור משום נראה כמבשל. וכ”ש למ”ש הר”ן בהלכות שם שדבר שאין דרך לאפות בכירה אפשר שמותר לחממו בכירה כל שהוא מצטמק ורע לו שהדבר מוכיח שאינו נעשה אלא בשביל לחמם ע”ש. וא”כ בנ”ד שהדבר מוכח שבא לתקן את האוכל כמבשלו שם שאין להקל.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן