Menu

שאל את הרב

סינון אפס

רבנים

נושאים

עבור לשאלה מספר:

מאגר שו"ת (סה"כ 17980 שאלות)
המעניינים
אחרונים
הנצפים ביותר

שיעור אכילת מצה בפסח לברכת המוציא

כבר הזכרת בדבריך תירוץ דהמצוה (בליל פסח) קובעתו לברך עליה המוציא.
אמנם לענ”ד קושיה מעיקרא ליתא, שהעיקר בזה דכל שמברכים עליו המוציא אם קובעים עליו סעודה, יוצאים בו ידי חובה בפסח, שיש עליו שם “פת”, ולא המעיט אלא דבר שאי אפשר לעולם לברך עליו המוציא, אפילו ע”י קביעות.

והארכתי בזה בס”ד בשו”ת מחקרי ארץ ח”א (סי’ מח) ע”ש. (נמצא באוצר החכמה).

האם יש ענין לרחוץ הכלים של החמץ במוצאי פסח?

אין שום סיבה הלכתית לזה.

אולי אמך רחצה אותם מפני האבק שהצטבר עליהם במחסן במשך שבעת ימי הפסח.

מקור טעמי המקרא

הטעמים מוזכרים בגמרא במגילה דף ג’ ע”א, הצורות מופיעות בתנ”ך הכי עתיק שיש כיום שהוא כתר ארם צובא. חלק משמות הטעמים מוזכרים ברש”י ברכות דף ס”ב ע”א, ונראה שכבר מאז או לפני כן היו השמות שיש לנו היום.

קשה לדעת אם המנגינה התקבלה מסיני או לא, אבל מסתבר שכן, ופשר השינויים הוא פשוט כי בכל מקום נטו קצת מהקריאה המקורית ולאט לאט השתנה. ומכל מקום יש דברים שדומים בכולם, כמו הטעמים הגבוהים והטעמים הנמוכים. ויש עוד דבר ששמתי לב אליו שהמנגינה לאשכנזים והמרוקאים היא במקאם חיג’אז, ושל הספרדים היא במקאם חוזאם שהוא מקאם שיגא שהחלק העליון נשלו הוא חיג’אז, אם כן גם בזה הכל הולך אל מקום אחד.

הקמת בית בישראל

קודם כל אין דבר מבורך יותר מאשה שמהות חייה להקים משפחה. אך להתמקד באדם מסויים לא כדאי, אי אפשר לדעת אם הוא ירצה ואי אפשר לדעת אם הוא באמת טוב, עדיף להמשיך בשאיפה הזאת אבל בכלליות, בעזרת ה’ בבוא היום לשמוע הצעות טובות של בחורים יראי שמים ולקחת את המתאים.

מה שיש לעשות בינתים בעבור זה הוא להתחזק ביראת שמים ומידות טובות וללמוד מוסר, כי כמה שיש יותר מידות טובות הבית יותר יציב ויותר מוצלח.

רשיון נהיגה לנשים

צריך לדעת קודם כל שיש פוסקים שאוסרים נהיגה לנשים, וקודם כל צריך לקבל לזה היתר מהרב שלכם.
אין כזה דבר שהתקרבות לה’ לא עוזרת, כל התקרבות לה’ עוזרת, רק לא הכל אנחנו רואים ולא הכל אנחנו מבינים.
כתוב במשלי “חרדת אדם יתן מוקש ובוטח בה’ ישוגב”, כאשר אדם חרד ומפחד ממשהו הוא מכשיל את עצמו, יש ללכת לטסט בבטחון בה’ ובעזרת ה’ תצליחי, בפרט שההורים אומרים לעשות ויש כאן גם מצות כיבוד הורים.
עוד נקודה חשובה לא לעשות טסט אצל גבר רק אצל אשה.

בגד הפוך בציצית

הריבועים הלבנים צריכים להיות בפנים. וכך שמעתי מעוד שני חכמים שכך הוא פשוט.

 

 

 

 

 

 

 

הגיית האות ט’

כמו ת’ רק יותר עמוקה.

ויכוח בין בני זוג בנוגע למלחמה

מתוך הסיפור נשמע שאשתך לא הבינה את דבריך כראוי והיה נשמע לה שלא כ”כ אכפת לך מהחטופים, מה שלא התכוונת באמת אלא רק מה עדיף חיילים או חטופים, אלא שכאשר היא שאלה מה היית עושה אם אני הייתי שם, בזה היא כמעט רשמה נצחון כי בודאי שתאמר שהיית נוהג אחרת, אבל אתה לא רצית שהיא תנצח בוויכוח אז אמרת שלא היית נוהג אחרת, או אפשר שהשיקול היחידי שלך לומר את האמת שזה לא משנה מי נמצא שם.

כך או כך זה טעות.
בשביל לנצח בוויכוח לא פוגעים באשה, כדאי לך לסגת אחור לגמרי מעמדתך (אף אם עדיין אתה חושב שאתה צודק), ולא לפגוע בה כך. וכן גם אם השיקול היחידי שלך הוא לומר את האמת, הרי למדנו בתורה שמותר לשנות מהאמת מפני שלום בית, ואם כן היה מותר לך לשקר ולומר שאם היא היתה שם לא היית חושב ככה.

איך לתקן? קודם כל לעתיד לא לחזור על טעות כזאת לעולם. ולעבר תוכל ללכת אתה לאיזה טיול או סיבוב, ושתראה שהאוירה רגועה ושמחה תאמר לה שחשבת עוד פעם והיא צודקת בכל מה שהיא אמרה, ובטח שמה שאמרת שגם אם היא היתה שם היית נוהג באותה צורה זה היה טעות, ורק בשביל שלא רצית להפסיד בוויכוח אמרת כך, אבל עכשיו שאתה חושב בהגיון היא צודקת.

בהצלחה.

לגבי הכרזת תענית

כולם לא מכריזין על צום גדליה, עיין בכה”ח שם אות כ”ז שיש גורסים במקום צום כיפור צום גדליה, ולכן כתב שאין להכריז עליו, וביאר הטעם מכיון שגם הוא ידוע לכל. וכן הוא בסידור איש מצליח.

לחכות אחרי שמונה עשרה

לדעת מרן ראש הישיבה שליט”א בשו”ת בית נאמן (ח”א סי’ י’) אם אתה בתוך ארבע אמות מותר לפסוע, ורק כאשר אתה מחוץ לארבע אמות ועל ידי הפסיעות אתה נכנס לתוך ארבע אמות אסור.

מקורות ע”פ השו”ת הנ”ל: מקור הדין בשלחן ערוך סי’ ק”ב סעיף ה’. מקורות להקל בתוך ארבע אמות: פרי חדש הובא בכף החיים שם אות ל”ב, הב”ח הובא בכף החיים שם אות כ”ה, שיירי כנסת הגדולה סי’ קכ”ג.

+ טען עוד
לא מצאת את התשובה?
שלח שאלה לרב

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן