Menu
שאל את הרב
print
אא

האם מותר להשתמש במטוטלת? (למשל לצורך גילוי אלרגיה או דברים מהעבר שנמצאים בתת מודע) אשמח לשמוע את דעת ראש הישיבה בעניין. תודה.

הרב אביחי נחום

לא ידוע לי דבר מפורש ממרן ראש הישיבה שליט”א לגבי מטוטלת.

אמנם יש בדיקה שנקראת “מבדק שריר” שלפי רוב העוסקים בנושא והמטפלים בשיטות אלטרנטיביות, בדיקה זו ובדיקה ע”י מטוטלת שוות הם.

על מבדק שריר מרן רה”י שליט”א גילה דעתו להתיר. וכפי הנראה שכן תהיה דעתו על מטוטלת.

בהיות ואסור לנביא לכבוש נבואתו, אגלה דעתי העניה, אחר שעיינתי וחקרתי רבות את הנושא, שיש בבדיקות הנ”ל חששות גדולות לאיסור (מצד איסור ניחוש, קוסם, דרכי האמורי) ויש לימנע מהם למעט מקרים של פיקוח נפש.

ומי שמיקל יש לו על מי לסמוך (דעת מרן שליט”א הנ”ל, ועוד רבנים שהובאו בס’ כי אני ה’ רופאך). ולדעתי יש להחמיר וכנ”ל.

  • בכל אופן יש לדעת, שלדעת רבים מהמתירים אין לסמוך על הבדיקות הנ”ל באופן מוחלט רק לחוש להם או לצרפם לבדיקות נוספות. (עיין בספר רפואה אלטרנטיבית בהלכה עמ’ יד, טז, יח, פד). כמדומני שאלו שכן משתמשים בבדיקות הנ”ל אינם נוהגים כן, ולכן צריך ליזהר בדבר. [וע”ע לר”ש אבינר בספרו נר באישון לילה עמ’ 200].
  • כמו כן, אם הבודק אינו מומחה מספיק, פעמים רבות אפשר ליכשל באיסורים גמורים לכל הדעות. וגם בזה יש ליזהר לא ללכת בעינים עצומות אחר כל אחד.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן