הכנסת קדירה חיה לתנור בערב שבת
נכון. וכן כתב במנוחת אהבה פרק ג’ הלכה ז’
שלום וברכה, 1. כידוע, יש בשוק שקיות קוסקוס להכנה מהירה, על ידי חימום במים חמים. למעשה, הקוסקוס הזה מבושל כל צורכו במאת האחוזים , רק שהוא מיובש אחרי זה כדי להכניסו לשקיות ולמכור אותו בצורה הזאת אותו בחנויות. שאלתנו, האם מותר להכינו בשבת ?
אם אינו ראוי לאכילה רק ע”י עירוי מים רותחים נחשב כדבר שאינו בושל. וכמו שכתב במנוח”א ח”ב פ”י סעיף מ”ו לענין אבקת מרק. אבל אם ראוי לאכילה אפי’ כעירוי מים צוננים או פושרים, הרי עדיין נחשב כדבר מבושל ומותר לערות עליו מים רותחים בשבת כדין קפה וקפה נמס המבוארים במנוח”א שם (סעיף מד).
מאת: פלוני | תאריך: י״ז בשבט ה׳תשפ״ב – ינואר 19, 2022
האם המים של המיחם שהועברו לכלי שני והכלי השני לקוסקוס, נחשבים כמים פושרים?
מים בכלי שני ממיחם רותח עדיין רותחים הם. (ולענין עצם השאלה שכוסכוס זה מבושל במאת האחוזים נ”ל שכדאי לברר זאת שהרי דרך שמבשלים אותו פעמים (ע”י אידוי) ויש שמאדים אותו פעם אחת ואח”כ גומרים בישולו ע”י עירוי מרק רותח וכמ”ש במנוח”א (ח”ב פ”י סעיף לז וע”ש בהערה 118) בשם מטה יהודה. ואולי כוסכוס שמיוצר במפעלים נעשה באופן זה שמאדים אותו פעם אחת וגמר מעשהו נעשה ע”י עירוי בבית הלקוחות. ואם זו המציאות א”כ וודאי שאסור להכינו בשבת ע”י עירוי רותחים אפי’ כלי שני או שלישי אלא רק כפושרים שאין היד סולדת בהם).
מאת: פלוני | תאריך: ב׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ב – פברואר 3, 2022
שלום הקוסקוס הזה מבושל כל צורכו. לכן, שוב אני שואל האם מותר להכינו על ידי מים של כלי שני תודה
מים בכלי שני ממיחם רותח עדיין הם רותחים ולכן אם כוסכוס זה התייבש עד שאינו ראוי לאכילה רק ע”י עירוי ממים רותחים הרי יש בו משום בישול ואסור לערות עליו מים רותחים אפילו הם בכלי שני או שלישי. ואם אפשר להכינו לאכילה גם במים פושרים נמצא שאין הכשרתו לאכילה ע”י בישול ולא נתבטל בישול ראשון ממנו ומותר לערות עליו מים רותחים כדין קפה וקפה נמס.
מאת: פלוני | תאריך: ה׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ב – פברואר 6, 2022
הרב כתב שאינו ברור לו מה המציאות, התקשרתי למשגיח של אוסם והוא אמר לי שהקוסקוס מוכן לאכילה במאת האחוזים ואז עובר תהליך מבוקר של ייבוש ע''מ שישמר. אותו תהליך נעשה גם בבורגול.המאכל היה ראוי לאכילה ואז יובש. אם כך הרב יתיר להכין בורגול וקוסקוס בשבת?
אם נתייבש עד שאין ראוי לאכילה רק ע”י עירוי רותחים עליו נחשב כדבר שאינו מבושל ואסור לערות עליו אפילו מכלי שני כל שהם עדיין רותחים בחום שהיד סולדת בו.
מאת: פלוני | תאריך: י״ב באדר א׳ ה׳תשפ״ב – פברואר 13, 2022
גם בורגול וגם קוסקוס ניתן להכין ע''י השריה במים צוננים והם מוכנים כדבעי. הדבר רק לוקח זמן רב יותר מאחר שכך המציאות האם מותר להכין בשבת בורגול וקוסקוס ע''י עירוי מכלי ראשון/חימום על הפלטה?
נראה שבאופן זה עדיין נחשב מבושל ומותר לערות עליו אפילו מכלי ראשון כדין קפה וקפה נמס.
אמנם להכינו על הפלטה נראה שאסור. שגם לדעת האומרים שאין איסור חימום על פלאטה זהו משום שאין דרך לבשל שם ואינו נראה כמבשל אלא כמפיג צינה וכמ”ש הרשב”א בחידושיו לשבת (מ’ ע”ב). ע”ש וא”כ כאן שאינו בא לחמם בעלמא אלא לבשל את הכוסכוס שאינו ראוי לאכילה יש סברא גדולה שאסור משום נראה כמבשל. וכ”ש למ”ש הר”ן בהלכות שם שדבר שאין דרך לאפות בכירה אפשר שמותר לחממו בכירה כל שהוא מצטמק ורע לו שהדבר מוכיח שאינו נעשה אלא בשביל לחמם ע”ש. וא”כ בנ”ד שהדבר מוכח שבא לתקן את האוכל כמבשלו שם שאין להקל.
מאת: פלוני | תאריך: ז׳ בסיון ה׳תשפ״ד – יוני 13, 2024
האם אין בקוסקוס משום לש
מהות מלאכת לש היא הפיכת שני גופים לגוף אחד, ונראה לי פשוט שבקוסקוס אין הפיכה לגוף אחד כלל. אמנם לעתים יש איזה התדבקות ויש גושים כאלו, אבל אין כאן חיבור גמור, אפילו לא כמו חול וכיו”ב שנדבק יחד ע”י נוזלים (שהוא אסור מדרבנן).