שאל את הרב
print
אא

אדם קנה עליה לתורה (מפטיר) בראש השנה ובטעות מישהו אחר עלה במקומו האם צריך לשלם? לאחר דין ודברים הגבאים הציעו לו לעלות לעליה אחרת במנחה וכדו' האם חייב לשלם מה שהתחייב כשאינו רוצה או לא יכול לעלות בזמן אחר כגון אורח וכדומה?

הרב חנן קבלן

אם זה האדם שקנה ולא עלה למפטיר מוכן לעלות עליה אחרת אז יש לו לשלם עבור מה שקנה המפטיר כמובן בהתחשב במחיר שקנה, שישלם פחות מזה כי בדעתו היה מפטיר במחיר שקנה אבל עכשיו שנותנים לו עליה שלא לפי רצונו אולי היה קונה אותה אבל לא במחיר של המפטיר, אך אם לא מעוניין לעלות לעליה שהציעו לו במקום המפטיר אינו חייב לשלם כלום. כל המצוות שנימכרות בבית הכנסת הם כעין מקח וממכר לכל דבר וענין אך יש בהם מדין נדרים ונדבות שחייב אדם לקיים אך אם נדר אדם על תנאי או נדב על תנאי אז אם לא נתקיים התנאי אינו חייב לקיים הנדר או הנדבה כ"ז בשו"ע יו"ד סי' ר"י וצריך גמירות דעת שלבו ופיו שווים ברגע שנודב איזה דבר לצדקה או נדבה אך בנד"ד מכיון שלא היה נודב אילו לא היו נותנים לו את העליה הנמכרת אז אין כאן מקח וממכר וממילא אין כאן גם נדר. ועי' בחו"מ סי' רי"ב וביו"ד סי' רנ"ח ס"ח בהגה.

שאלת המשך: קניית עליות לאדם אחר

שמעתי אומרים שקנית עליות זה מדין נדר ולא מועיל שאדם אחר ישלם עבורו שהרי הוא נדר ולא קיים האם נכון לומר כך ,תודה

הרב אדיר כהן

אם אדם אחר משלם במקומו כשלוחו,  למה לא יועיל?

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
סת 02

ההזדמנות האחרונה להיות חלק בלתי נפרד מההנצחה של מרן ראש הישיבה זצוק"ל

ימים
שעות
דקות
שניות
דילוג לתוכן