Menu
שאל את הרב
print
אא

בדבר הנוהגים להוציא ס"ת מיוחד לחתן ל"ואברהם זקן" 1. האם יש בעולם עדיין מקומות שנוהגים כך ? 2: מתי היו נוהגים להוציא את הספר הנוסף, ומתי פותחים אותו לקריאה, ומתי מחזירים אותו. כי אם היו מוציאים אותו יחד עם הספר השני, קמה וגם ניצבה טענת התשב"ץ (ב' לט) שלא תיקנו ביום זה ב' ספרים ואי אפשר לנו לשנות תקנות חז"ל. ואם היו מוציאים אותו באמצע שהם עסוקים בסדר העולים, הנה זה נגד ההלכה שס"ת שאין בו פסול א"א לפתוח אחר באמצע הקריאה מפני פגמו של ראשון. ואם היו מוציאים אותו אחרי כל קריאת התורה , זה לא יתכן מפני כבודו של חתן, שבוודאי לא היו משאירים את העליה שלו להיות אחרונה. ואם היו מוציאים אותו לבדו ועושים הסדר הזה לפני תחילת הוצאת ס"ת הרגילה ושאר העליות, תימה לומר כך, שמעדיפין את עליית החתן ומקדימים אותה לתקנת קריאת התורה הקבועה על ידי חז"ל. לא ידעתי. נפשי שמתני. ובס' ג'רבה יהודית (שנת תש"ד, ממחשב 'אוצר החכמה') נראה שהיו מוציאים ס"ת אחד לפני הקריאה, והחתן עולה ראשונה, ובסיום היו מתחילים בסדר קריאת התורה.

הרב אדיר כהן

בודאי שיש נוהגים כן. וכן מנהגנו יוצאי עדת ג'רבא וגלילותיה. ומוציאים ב' הספרים יחד, הן של הפרשה, והן של החתן ע"י החתן. ועולה החתן לאחר עליית שלישי (כך שגם אם החתן כהן או ישראל יכול לעלות רביעי). וקורא בספר תורה שלו עליית "ואברהם זקן" עם שירים ופיוטים המיוחדים לזה ונדפסו בספר הפיוטים קול יעקב. וכמבואר בספר ברית כהונה (מע' ח' אות ד') ובספר ויען עמוס (מע' ח' אות י') ועוד. (וגם בספר ג'רבא יהודית לא כתב היפך זה. ואגב ספר זה לא נדפס בשנת תש"ד, אלא שנים רבות לאחר מכן. ו"תש"ד" שכתוב בתוכנת אוצר החכמה הכוונה ר"ת חסר שנת דפוס). ומנהג זה יסודתו בהררי קודש בראשונים ובגאונים, בתשובת רב האי גאון (באוצר הגאונים סוטה עמ' רס"ו), וספר העיתים לרבינו יהודה אלוצלוני (הובא באוצר הגאונים), ובסידור רב סעדיה גאון, וברבינו בחיי (פרשת חיי שרה), ורבינו דוד אבודרהם (סדר ברכות הנישואין) ועוד. כמו שהאריך בזה מו"ר ועט"ר מרן ראש הישיבה נר"ו בירחון אור תורה (סיון תשמ"ח סי' זק"ן). וע"ש טעמו ונימוקו. וגם ברשב"ץ שהזכיר כת"ר, כתב שאין בזה שום איסור. ועל כן הנוהגים כן אין למחות בהם כלל וידם על העליונה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן