Menu

שאל את הרב

סינון אפס

רבנים

נושאים

עבור לשאלה מספר:

מאגר שו"ת (סה"כ 18067 שאלות)
המעניינים
אחרונים
הנצפים ביותר

ניקוד תיבת רב חסדא

לפי זכרוני שאלו את מרן ראש הישיבה שליט"א ואמר שאין לזה מקור רק כך המסורת שלנו.

הוצאות כספיות של פניה לעורך דין

נראה שצריך לשלם עבור שכר טרחה לעורך דין, ואין חשש לערכאות בזה, שלא יעשה אדם ככל העולה על רוחו בשם התורה, ולכן אם העורך דין עדיין לא טרח בזה, רק קיבל על עצמו לטפל בזה, אז אין לשלם כלום, אבל אם התחיל לטפל וכן כבר שילמת לו, ולא יחזיר מה ששילמת, רשאי אתה לדרוש מהנתבע את ההוצאה ששילמת תמורת קבלה. כך הדין.

הנה מכיון שלא היה לו דרך אחרת להציל את שלו אלא בדרך זו ע"י הוצאה לפועל, שקודם צריך ללכת לעו"ד, אין זה אלא דעביד איניש דינא לנפשיה וכדאיתא בגמרא בבא קמא (דף כ"ז ע"ב), ונפסק להלכה בחושן משפט סימן ד' בהגה. נמצא שמה שפנה לעו"ד בהיתר פנה. ובלאו הכי יש פוסקים הסוברים שעורך דין אינו חשיב ערכאות כלל. ולכן עליו לשלם את ההוצאות של העורך דין.

קנה עלייה לתורה ועלה אדם אחר

אם זה האדם שקנה ולא עלה למפטיר מוכן לעלות עליה אחרת אז יש לו לשלם עבור מה שקנה המפטיר כמובן בהתחשב במחיר שקנה, שישלם פחות מזה כי בדעתו היה מפטיר במחיר שקנה אבל עכשיו שנותנים לו עליה שלא לפי רצונו אולי היה קונה אותה אבל לא במחיר של המפטיר, אך אם לא מעוניין לעלות לעליה שהציעו לו במקום המפטיר אינו חייב לשלם כלום. כל המצוות שנימכרות בבית הכנסת הם כעין מקח וממכר לכל דבר וענין אך יש בהם מדין נדרים ונדבות שחייב אדם לקיים אך אם נדר אדם על תנאי או נדב על תנאי אז אם לא נתקיים התנאי אינו חייב לקיים הנדר או הנדבה כ"ז בשו"ע יו"ד סי' ר"י וצריך גמירות דעת שלבו ופיו שווים ברגע שנודב איזה דבר לצדקה או נדבה אך בנד"ד מכיון שלא היה נודב אילו לא היו נותנים לו את העליה הנמכרת אז אין כאן מקח וממכר וממילא אין כאן גם נדר. ועי' בחו"מ סי' רי"ב וביו"ד סי' רנ"ח ס"ח בהגה.

לקזז מחובות לבית הכנסת בטענות שונות

אינך יכול לעשות זאת, שאין קשר בין מה שאתה חייב לבין הכסף שאספת, גם אם לא עשה הגבאי מה שהוחלט. ויש לדבר עמו, ואם לא יעזור יש לדבר עם הציבור. ומה שתרמת זה בגדר נדרים (אלא אם אמרת בלי נדר). ואם לא יעזור תבע אותו לדין תורה שיקיים את מה שהוחלט.

הנה בנדון שלך מעיקרא שאלה ליכא, דלא שייך לומר שזו מתנה אלא רק שאלה או טובה, זאת משום שצריך להחזיר. ואפילו אם נקרא לזה מתנה ומתנה על מנת להחזיר הויא מתנה, כמ"ש מרן בש"ע חו"מ (סי' רמ"א ס"ו), זהו דוקא כשהוא מחזיר את המתנה לאחר הזמן שקצב בשלמותה, אבל אם לא מחזירה כלל נתבטלה המתנה, וכמו שסיים מרן את הסעיף. והנה גבי נתינת מתנה כתב בש"ע (סי' רט"ו ס|ו) שאם נותן שדה קנה המקבל את כולו, כלומר גם את בורות המים שבתוכה. וסיים הש"ע: כללו של דבר הנותן קרקע קנה המקבל כל המחובר לה עד שיפרש. ע"כ. ולכאורה אם נפרש הנדון דידן שזה מתנה ולא שאלה אולי באמת צריך לתת לו את המים, דהנותן בעין יפה נותן, וכמ"ש הסמ"ע שם ס"ק ל"ח, אלא מכיון שהמים תלושים הם ואינם מחוברים לקרקע כמו אבנים או דקלים וכו' ואין המים בכלל השדה וכדאיתא בב"ב (עט:) מכר בור לר מכר מימיו. וכן נפסק בחו"מ (סי' ר"ך סט"ז). ולא עדיף מתנה ממכר, וכמ"ש הגר"א בסי' רט"ו סק"כ, ובנ"ד המים לא חוזרים כלל אל הבעלים, ואין זה אפילו מתנה ע"מ להחזיר שהרי ביקש להשאיל את השדה והתנה שיחזיר לו השדה בזמן מסויים ולא דיברו כלל על המים ויודע המבקש שבעל השדה עומד לשתול עצי זיתים בשדה אחת ובזה שיקח המים יסב הפסד ונזק, ואיך יאמר שזו מתנה. ועוד שלא דברו כלל על המים. לכן אינך צריך לתת לו מים.

חילוקי דעות על תשלומי מים וחשמל בשכירות

לפי מה שנראה שאין התקן שעון חשמל או שעון מים אלא סכום גלובלי על הכל, לכן מכיון שהמשכיר מבקש סכום קבוע של 2000 שח שכולל בו הכל כמו שסיכמתם ואין הוא מחלק אם השתמשתם במים ובחשמל או לא ועל דעת כן השכיר הדירה לכן עליך לשלם 2000 שח.
הגע עצמך שגם את דמי השכירות לא תשלם כי לא היית בבית 3 שבועות, ולא יתכן. אותו הדבר גם למים וחשמל, שזה מחיר כולל כעיסקת חבילה אלא אם כן הודעת לו קודם לכן שאם לא תשתמש במים ובחשמל לא תשלם, על כל פנים כדאי לעשות פשרה.

ביטול עסקא עם חזן לימים הנוראים

אם הדברים הם כפי שכתוב כאן:
א) אינך צריך להחזיר המקדמה, וצריכים לשלם לך כמו שהבטיחו לך.
ב) המקדמה שקבלת היא ע"ח ה10000 ש"ח ואח"כ ישלימו לך.
ג) השאלה אינה מובנת, שהרי אם מצאת מקום אחר, אז עליך להחזיר מיד את המקדמה, אחרת זה גזל בידך.

שינת ילדים עם ההורים

1. אין בזה דבר קבוע כל ילד וילדה לפי הבנתם, באופן כללי לא כדאי שיתרגלו לישון בחדר הורים.
2. אם הכוונה בשאלה לישון במטה עם הוריו אם הילד או הילדה גדולים ומבינים, יש לאסור וכן אם הילד או הילדה גדולים במובן שהם מפותחים יש לאסור וכן כתב הרמב"ם (בפרק ג' מהלכות קריאת שמע הלכה ב'), זולתי אם הם מוגבלים כגון חולי וכדומה ובלאו הכי אסור שילדים ישנו בחדר ההורים ואין כאן המקום להאריך.

גזל הגוי להצלה מפני נזקים על ידי הגוי

גזל הגוי אסור. אם הצבא או המשטרה לא עושים דבר לעזור לכם, יש לעשות שמירה שאנשים יוצאי צבא ישמרו בתורנות, ואם אכן על ידי שתקחו להם ברזלים ועצים וכיוצא בזה יפסיקו לגנוב ולהציק לכם וכמו שציינת שפוגעים בנפש (אם באמת זה כך), מותר לעשות הכל כדי להציל ולהנצל כמו שכתב השולחן ערוך (בחושן משפט סימן תכ"ו) שיש בזה דין "לא תעמוד על דם רעך".

העלאת פירסומים לצורך העלאת ביקוש

יש בזה קצת בעיה של גונב דעת הבריות, משום שאין בדעתך מעיקרון לקנות אן למכור אלא רק לדעת, אבל אם בדעתך לקנות משם, עליך להתנסח במודעה שיהיה משמעות כגון ללא התחייבות וכיוצא. כי האתר יד 2 בנוי לכל האפשרויות, ומי שמתקשר אליך לוקח בחשבון את האפשרות שאולי לא תמכור או לא תקנה.
+ טען עוד
לא מצאת את התשובה?
שלח שאלה לרב

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן