1. נראה שמותר, וכמו שלא שייך ממרח באוכלים כשאין לו ענין במירוח (עיין בסוף סימן שכ"א), כך גם אין לחוש בזה לבנין. וגרע מבנין לשעה. וגם אינו דומה לגיבון גבינה שאסור בשבת משום בונה (כמבואר בשבת צה.) לפי שמדבק ממש חלק אל חלק, ויוצר מהות חדשה.
2. אף על פי שהירקות נדבקים, כיון שאינו "לש" אותם בחומוס, אלא רק מניח אותם על גביו, נראה שאין בזה סרק לישה.
3. בחומוס אין איסור לישה מן התורה והרי הוא דומה לקמח קלי שמותר ללוש בשבת על ידי שינוי (עיין במנוחת אהבה חלק ב עמוד רצד ועמוד שה), ואין לך לישה בשינוי יותר מניגוב החומס בלחם, בפרט שאין כאן כל כוונת לישה אלא היא נעשית ממילא, ולכן נראה שהדבר מותר גמור.