שאל את הרב
print
אא
האם מותר או אסור לעשות כן בתוך יום השבת עצמו כשהאוכל מבושל לחלוטין וסיר האוכל נמצא כבר ע"ג פלטה?
1. להניח כיסוי כגון מגבת על גבי מכסה הסיר ללא עטיפתו מהצדדים כלל?
2. עטיפה מוחלטת ע"י בגדים את כל הסיר בכל צדדיו?

הרב אהרן מאזוז

1. לדעת מרן השולחן ערוך גם הטמנה מצד אחד נחשבת הטמנה, וכמבואר בשולחן ערוך (סימן רנג סוף סעיף א'). ובאופן זה שמניח את המגבת על הכיסוי למעלה, לדעת מורנו הגאון רבי משה הלוי זצ"ל במנוחת אהבה (ח"א פ"ג סעיף כ') לאסור, אלא אם כן יתן כיסוי גדול שאינו שייך לסיר ועליו יניח את המגבת. ודעת הרב ילקוט יוסף שליט"א (סי' רנ"ד ס"ג עמ' קי"א) להקל בזה. כל שאין הבגדים נוגעים בדופני הסיר.
2. אם עוטף את הסיר מכל צדדיו בשבת עצמה אסור לכל הדעות וכמבואר בשולחן ערוך (סימן רנז סעיף א').

שאלת המשך:

1. האם מותר להניח פיתה על הפלאטה בשבת?
2. האם מותר אח"כ לכפות על הפיתה סיר, כדי שהפיתה תתחמם טוב יותר - באופן שדופני הסיר אינן נוגעות בפיתה?

הרב מצליח מאזוז

1. דעת מרן ראש הישיבה שליט"א שאסור להניח פיתה ושניצלים וכדומה על הפלאטה ביום שבת, ומותר רק אם מניח אותם בהפסק פח או קדירה. וכן דעת הגאון רבי שלום משאש, והגאון רבי בן ציון אבא שאול, והגאון רבי צפי פסח פראנק, והגאון רבי שלמה זלמן אוירבך, ועוד פוסקים רבים. (מפני שדין הפלאטה ככירה גרופה וקטומה, שמותר להחזיר עליה תבשיל שהיה מונח עליה מערב שבת, אבל אסור להניח עליה תבשיל שלא היה מונח קודם לכן. ועיין בהערות איש מצליח בסוף ספר משנה ברורה סימן רנ"ג בביאור הלכה סעיף ב'). ואולם ביחוה דעת ובמנוחת אהבה כתבו להקל להניח על הפלאטה גם בלא הפסק קדירה או פח.
2. אם הניח פיתה להתחמם (באופן המותר), מותר להניח עליה סיר או מכסה סיר כיון שאינו נוגע כלל בפיתה לא נחשב להטמנה. (שלחן ערוך סימן רנ"ז סעיף ח').
 
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0