Menu
שאל את הרב
print
אא

מה שענה הרב ש"הנסיון מוכיח שהקפה נתקן יפה בכלי שני ולא במים צוננים, וא"כ לכאורה מוכח שהוא מקלי בישול". על פי המנוחת אהבה הייחוד בעלי תה (לענין בישול אחר בישול) נובע מכך שהם לא ראויים לאכילה וממילא אין בישולם אלא בהוצאת הטעם והצבע. ולכאורה זו גם הסיבה שהם נתבשלים בכלי שני, שהרי גם בו הם מוציאים יפה טעם וצבע. אולם המנוחת אהבה כותב שקפה נחשב ראוי לאכילה (ולכן אין בו בישול אחר בישול אע"פ שהוא ממשיך להוציא טעם וצבע).
וממילא לכאורה יש לשאול על מה שהרב כבוד הרב, שאע"פ שהמים של הקפה נתקנים יפה בכלי שני הרי שעדיין לא מוכח שהקפה עצמו מתבשל יפה בכלי שני, ומה שהמים נתקנים זו סברה שכוחה יפה רק לעלי תה שזה מהות בישולם אולם בקפה בישולו יהיה נבחן בגופו ולא בהוצאת הטעם והצבע שלו. וכדי לדעת אם הוא מתבשל יפה או לא צריך לטעום את הגרגירים עצמם כדי לדעת אם הם יותר טובים. (כמובן שהכל על פי ההנחה שקפה ראוי לאכילה).

הרב אהרן מאזוז

איני רואה הגיון שבדבר הראוי לאכילה מצד עצמו לא יהיה בו איסור בישול לרככו ולהוציא טעם וצבע. ולכן גם קפה שראוי לאכילה מצד עצמו ורוצה לבשלו לרככו במים רותחים שיוציא בהם טעם וצבע, ודאי שנחשב בישול. ואין לנו להתיר אלא אם נאמר שהריכוך לא נעשה ע"י חום המים, רק ע"י שריית אבקת הקפה במים, וממילא אין כאן בישול. אמנם כיון שדבר זה הוכח כלא נכון, שהרי אבקת הקפה במים שאינם רותחים אינה נותנת טעמה כראוי, על כרחך שצריך כח בישול לרככה. ומעתה אם יתן קפה בכלי שני והקפה יתן טעמו יותר מאשר יתן במים שאינם רותחים, הרי הוברר לעין כל שכח הבישול המועט הנמצא בכלי שני בכחו לבשל את אבקת הקפה, וממילא אין ליתן קפה בכלי שני רותח, אלא אם נסמוך על סברת האומרים שאין בישול אחרי אפיה, ולכך אם המים בישלו את הקפה להוציא כחו, לא איכפת לן שאין בישול אחר אפיה.

[בענין מה שכתב הרב מנוחת אהבה שהמחמיר בקפה לעשותו בכלי שני תבוא עליו ברכה, דלפי הצד שיש בו משום בישול אמאי שרי בכלי שני, והשבתי שאין לי ישוב ברור לזה. וכוונתי על פי מה שכתב במנוחת אהבה שכל שאינו נתקן כראוי רק במים רותחים יש בו משום בישול אף בכלי שני, וקפה זה אינו נתקן כראוי רק במים רותחים. אולם כעת ראיתי למרן מלכא זצוק"ל בחזון עובדיה – שבת ד' (עמוד שי"ז) שכתב שהקפה נתקן גם במים צוננים אם שוהה בהם זמן מה. וכן בדקתי וראיתי שכן הוא. ולפי זה ניחא דהוי כמו תה שנתקן בכלי שני ואע"פ כן סבירא ליה למורנו הרב המנוחת אהבה שאין בו משום בישול וכמבואר בדבריו שם (הערה 126). ע"ש].

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן