Menu

מה שליצנות אחת עושה

אלה תולדות יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק – כתב רש”י: לפי שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה, שהרי כמה שנים שהתה עם אברהם ולא נתעברה הימנו. מה עשה הקב”ה? צר קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם, והעידו לכל כי אברהם הוליד את יצחק. ולכן נכתב כאן “יצחק בן אברהם”, שהרי “עדות” יש שאברהם הוליד את יצחק. ויש להבין, הרי כשילדה שרה בגיל 90 שנה, היה זה נס שלא כדרך הטבע, וכי הקב”ה יעשה נס לאבימלך שתפסה בכח, והרי היו כמה הוכחות טובות שאברהם הוליד ולא אבימלך, כי אבימלך הודה שלא נגע בשרה, והראיה שקיבל נגעים גדולים הוא וביתו, ובפרט שלבסוף נתן לה אלף כסף כסות עיניים. אם כן, מדוע צריך היה לעשות נס שיצחק יהיה דומה בדיוק לאברהם עד שלא ידעו מי האב ומי הבן.

אלא, ללמדנו כוחה של ליצנות. ליצנות אחת דוחה מאה תוכחות, עד כדי כך שגם אם מראים לאדם דברים ברורים, יזלזל ויבטל כל דבר חשוב ויקר ע”י ליצנות. וכבר המסילת ישרים כתב על קושי הלצון והשחתתו, והוא ממשיל זאת למגן המשוח בשמן אשר ישמיט ויפיל מעליו החיצים ומשליכם לארץ ולא מניח להם לגעת בגוף האדם, כך הליצנות בפני התוכחה, אשר גורמת כי בשחוק קל יפיל האדם מעליו ריבוי גדול של התעוררות והתפעלות, כי האלוקים עשה את האדם ישר והמה ביקשו חשבונות רבים. לפיכך, כדי לבטל את כח הליצנות, היה צורך בנס, ליצור צורת יצחק בדיוק כמו אברהם.

מסופר על שני תלמידים בישיבתו של החפץ חיים אשר אחד מהם נתפס בשולחו ידו בחפצים שאינם שלו. כאשר שאלו את הח”ח מה לעשות אתו, הורה להשאירו בישיבה ובמשך הזמן להעיר את רוחו לתקן מעשיו, וכך היה. לעומת זאת לתלמיד אחר אשר זלזל בבעל הבית שהיה מאוכלי שולחנו, הורה הח”ח לסלק מן הישיבה, כיון שכל ההתעוררות של תורה ותפלה שלומד בישיבה נופלים ע”י זלזול וליצנות. ללמדנו כמה יש להזהר ממדה מגונה זו, והבא ליטהר מסייעין אותו מן השמים.

באדיבות עלון “פניני הפרשה”, לצפיה בעלון במלואו לחץ כאן

לעוד מאמרים של הרב יגאל כהן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב יגאל כהן

33
6
168

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן