Menu

מהו בית טוב?

בפרשתנו, מתפעל בלעם מבתיהם של עם ישראל, עד שמכריז ואומר “מה טובו אהליך משכנותיך ישראל”. ויש להתבונן מה ראה בבתי ישראל טוב יותר משאר בתים של אומות העולם? רש”י מגלה לנו את הסוד, שראה פתחיהם שאינם מכוונים זה מול זה. נבואה זו מלמדת אותנו מהו “בית טוב”. בית טוב אינו מקום של פאר והדר המנקר לבאים אליו את העיניים, אלא להפך זהו בית שאנשיו אינם מסתכלים מה הולך אצל השני, וכל אחד מסתכל בצלחת שלו בלבד ושמח ומאושר בביתו שלו.

ידוע מה שאמר שלמה המלך בקהלת (ד, ד) “וראיתי אני את כל עמל ואת כל כשרון המעשה כי היא קנאת איש מרעהו”, החידוש הוא שכל העמל וכל כשרון המעשה נובע מקנאת איש מרעהו, חלק גדול מהתאוה והרצון בא מקנאה ממה שיש לשני ומחשבה מדוע אין לי כמוהו, וכמובן עמל כזה וכשרון מעשה מסוג זה אין בו מעלה ותועלת, לכן כשראה בלעם בנבואה את בתיהם של עם ישראל, התפעל על הכח הנשגב הזה, ואמר “מה טובו אהליך יעקב”, כיצד זכיתם להגיע למדרגה כזו שעמלכם וכשרון המעשה הוא אמיתי ישר ונכון ולכן מביא תועלת לעושה ולאחרים. התשובה לכך מרומזת בדברי הפסוק שאמר “מה טובו”, ולא לשון “מה ישרו”, או “מה נעמו”, ללמדך שמדה זו באה מכח התורה, ואין טוב אלא תורה (שנאמר “כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו”), ורק על ידה זוכים לבטל כל מיני קנאה ושנאה ותחרות, כי בית שמתמלא מאור התורה, יש בו את הטוב והמאור שבמעלות, ולא חסרים דברים אחרים, כפי שנאמר על בועז (רות ג, ז) “ויאכל בעז וישת וייטב לבו”, מהי התוספת “וייטב לבו”, הרי צדיק אוכל לשובע נפשו, ואין לו צורך בתוספות באוכל? אלא מסביר רש”י שעסק בתורה, כי אין טוב אלא תורה, וכך אכילתו הטיבה את לבו.

מעשה בבתו של החפץ חיים אשר קיבלה לקראת נישואיה סידור יקר מהחתן. מספר שבועות לאחר הנישואין, הבחין ה”חפץ חיים” כי בתו עומדת ומתפללת בהתרגשות, כשהיא אוחזת בידיה סידור חדש. כאשר סיימה את תפלתה, פנה אליה אביה הדגול כשפניו עוטות תמיהה ושאלה, כיצד התגלגל לידיה סידור חדש זה, שערכו יקר מאוד. השיבה לו כך מקובל לתת לכלה. לא היה לבו נוח עם דברים אלה ודיבר על לבה שכאשת ת”ח עליה להסתפק במועט. לבסוף ביקש להשתתף עמה במחיר עלות הסידור ושילם לה חלק ממחירו ומפעם לפעם היה בא להשתמש בו כדי ללמדה שאין לבזבז זמן וכסף על דברים של מה בכך שרואים אצל אחרים, וכך זכתה לבנות משפחה של ת”ח מרביצי תורה שמפארים את עם ישראל.

באדיבות עלון “פניני הפרשה”, לצפיה בעלון במלואו לחץ כאן

לעוד מאמרים של הרב יגאל כהן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב יגאל כהן

33
6
168

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן