Menu

לשאוב יראת שמים מראיה

ואכלת לפני ה' אלוקיך במקום אשר יבחר ה' לשכן שמו שם מעשר דגנך תרושך ויצהרך ובכורות בקרך וצאנך למען תלמד ליראה את ה' אלוקיך כל הימים – בספר “לב אליהו” מבאר את ענין מעשר שני, שכל אחד מישראל אוכל מעשרות בירושלים לפנים מן החומה. והרי זה פלא, מה טעם באכילת מעשר שני בירושלים, הרי זו כמות עצומה, שאכילתה דורשת זמן רב, והרי כל יהודי בין כך מגיע לירושלים בשלשת הרגלים?

ברם, כאן התורה מלמדת אותנו למען “תלמד ליראה”. יראת שמים צריכה לימוד. אין דבר כזה שאדם יהיה ירא שמים בלי ללמוד, והנה כשאין לנו בית המקדש חייבים ללמוד יראת שמים על ידי לימוד בספרי מוסר, וע”י שמיעת דברי מוסר, אך בזמן שבית המקדש היה קיים, זכו ללמוד יראת ה' ע”י ראייה ממש ואינה דומה שמיעה לראיה.

מובא בספרי: גדול מעשר שני שמביא לידי תלמוד. כיצד? ישראל באים לרגל, בחג המצות טרודים בקציר, וכן בשבועות, וכן בסוכות עסוקים במצוות, כיצד ילמדו ליראה? לכן נצטוו לאכול מעשר שני בירושלים ויתעכבו שם, ושם רואים את המחזה הנורא של כהנים בעבודתם בזריזות כמראה הבזק, לויים בשירם ואת האש על המזבח כמין אריה היורד מן השמים, את הקרבנות והקטורת, רואים את סנהדרין הגדולה בלשכת הגזית. וכל החזיון הנורא וצורת עבודת ה', מלמדת יראת שמים, ונותנת כח למשך השנה כולה.

מסופר על הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט”א אשר בצעירותו הגיע יום אחד לביתו של רבי הגאון רבי רפאל ברוך טולידנו זצ”ל. ישב מולו זמן מה, אך רבי רפאל ברוך המשיך ללמוד כהרגלו בלי להרגיש כלל כי יש מישהו היושב מולו. לאחר זמן קם הגר”ח ויצא מהבית בלי אומר ודברים. בנו של רבי רפאל ברוך ראהו ושאלו אולי רצה דבר מה מאביו. אמר לו: לא באתי לבקש דבר, אלא באתי במצות אבי רבי יעקב ישראל קנייבסקי הסטייפלר שאמר לי להסתכל על רבי רפאל ברוך כדי לקבל ממנו יראת שמים. הרי לנו שיש צורך לקנות יראת שמים בלימוד ומעשים, כי זה כל מעלת האדם, שלפי גודל יראת שמים שלו, כך זוכה להגיע לתכלית שלמות האדם.

באדיבות עלון “פניני הפרשה”, לצפיה בעלון במלואו לחץ כאן

לעוד מאמרים של הרב יגאל כהן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב יגאל כהן

33
6
168

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן