Menu

לגלות את הנס

אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה – על אף שיורדת אש מן השמים, מצוה להביא מן ההדיוט. המזבח ודאי אינו זקוק לאש של הדיוט, שהרי האש ירדה מן השמים ואכלה את כל הקרבנות כמו בקרבנות שהקריבו אדם הראשון, הבל ונח, וזאת אנו מבקשים “וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים כימי עולם וכשנים קדמוניות”, וכן זכה אליהו בהר הכרמל שתרד אש מהשמים ותאכל את הקרבן בלי צורך באש הדיוט, א”כ מדוע הזהירה התורה כאן בציווי מיוחד שאש של הדיוט לא תכבה אף לרגע?

בספר “החינוך” מבאר שהנסים שהקב”ה עושה לבני אדם בטובו הגדול, לעולם יעשו בדרך סתר, וייראו כאילו הם בדרך הטבע ממש או קרוב לטבע. ואפילו בנס ים סוף שהיה נס מפורסם מאד כתוב “ויולך ה' את הים ברוח קדים עזה כל הלילה וישם את הים לחרבה” בכדי להסתיר את הנס. ולכן הצטונו להבעיר אש במזבח כדי שהנס לא יהיה כה גלוי, שכן גם בנסים גלויים עדיין יש הסתר. והדבר צריך ביאור וכי כל כך חשוב הדבר עד שיש צורך במצוה מיוחדת להביא אש מן ההדיוט?

יסוד הדבר הוא ה”בחירה” שניתנת לאדם לעשות טוב או חלילה להפך. בכל דבר, יש מקום לאדם לטעות. אפילו שהוא יודע ורואה שיש כאן נס נפלא, בבחירתו לבחור להכחיש זאת, כי תכלית בריאת האדם לא להיות מוכרח או מחויב אלא עליו להשקיע כוחות ולחזק את אמונתו בהתבוננות בבריאה ובלימוד נפלאות הבריאה. כפי שמבאר ומראה לנו בספר “חובות הלבבות” איך כל פרט בבריאה הוא נס בפני עצמו, ורק על ידי זה יתפעל מהנסים הגלויים. ואם לא ילמד ויעמיק, יתאמץ וישקיע עמל ומחשבה לגלות את הבורא, לא יועילו, לא הנסים כי כל נס עטוף בהסתר.

אחת המדות שרבי יוסף יוזל זצ”ל המכונה הסבא מנובהרדוק התפרסם בגינה היא מדת הביטחון, עד כדי כך שאפילו החפץ חיים התפעל ממנו. מסופר שרבי יוסף יוזל שמר אצלו שאריות של נר ישן בגין מעשה שהיה. לילה אחד בימי התבודדותו נגמר לו הנר. לא היה כל סיכוי שדווקא עכשיו במקומו שבאמצע היער יבוא אדם ועוד עם נר מיותר, אך חזקה עליו מידת הביטחון ויצא החוצה כדי למצוא מזור. והנה, לאחר רגעים ספורים ניגש אליו איש זר והביא לו נר. חזר רבי יוסף יוזל למקום התבודדותו והמשיך ללמוד. את שאריות הנר שמר למזכרת וכהוכחה למדת הבטחון. במשך כעשרים ושתיים שנים שמר רבי יוסף יוזל על נר זה, עד השריפה שפרצה בנוהברדוק שאכלה את ביתו של רבי יוסף יוזל ובכלל זה את שאריות נרו. בני ביתו מאד הצטערו על הפסד זה, אך רבי יוסף יוזל הרגיעם כי מדת הבטחון אינה זקוקה להוכחות…

באדיבות עלון “פניני הפרשה”, לצפיה בעלון במלואו לחץ כאן

לעוד מאמרים של הרב יגאל כהן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב יגאל כהן

33
6
168

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן