Menu

אש התורה המתפשטת

מימינו אש דת למו – מה פירוש צמד המלים “אש-דת”? מפרש רש”י, שהיתה התורה כתובה לפני ה' באש שחורה על גבי אש לבנה, ועוד מפרש שניתנה מתוך האש. והנה בספרי נאמר על פסוק זה, “הוה כולה אש ואלמלא דת ניתנה עמה, אין אדם יכול לעמוד בה”, ויש להבין מה ענין “אש” לתורה הכתובה על קלף, ונלמדת בדברים גשמיים על ידי עם ישראל בעולם הזה?

מבואר בזוהר הקדוש בפרשת בהעלותך, כי השגתנו מצומצמת ביותר, וכל סיפורי התורה הם סודות עמוקים, ומוסיף ואומר: תיפח רוחם של אלו האומרים כי התורה היא קובץ סיפורים, כי סיפורים אלו הם לבושים של התורה שמבלעדיהם לא היתה התורה יכולה לרדת לעולם, וגופי התורה הנלמדים הם כמו הגוף שמעליו יש מלבושים, ועומק הסודות הפנימיים הם הנשמה של התורה, שזוכים אליהם רק מי שבאים בסוד ה'. וזה פירוש הספרי כפי שמבארו בספר משנת רבי אהרן, שכל העולמות נבראו ע”י אש של התורה, שה' הסתכל בתורה וברא את עולמו, ואי אפשר לעמוד עליהם אלמלא דת שניתנה בהם שהם הלכות התורה הנובעות מאש התורה.

הנצי”ב בספרו העמק דבר, כתב בענין זה שהתורה יש לה את תכונת האש. אש מתפשטת לכל צד וכשיש עצים ממשיכה לבעור ולהוסיף עוד ועוד, וכפי חומר הבעירה כך האש גדלה והולכת וממשיכה למקומות רחוקים. כך בלימוד תורה, מהלכה אחת, לומדים עוד הלכה ועוד הלכה עד בלי די, כידוע בשם הגר”א שהתבטא פעם כך: אפילו אם היה לי דף אחד של גמרא, הייתי יכול ללומדו ולחדש בו כל ימי חיי, כי אין קץ ותכלית ללימוד התורה.

ה'חזון איש' זצ”ל התמחה בכל מקצועות התורה, וכמעט שלא היה נושא הלכתי הקשור בחכמה ומדע שלא התעסק בו. הוא עסק באסטרונומיה בענייני סדר 'זרעים', ובמתמטיקה בחישובים הלכתיים שונים, וכן ייעץ בתחום הרפואה לפונים אליו בשאלות רפואיות.

באדיבות עלון “פניני הפרשה”, לצפיה בעלון במלואו לחץ כאן

לעוד מאמרים של הרב יגאל כהן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב יגאל כהן

33
6
168

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן