Menu

משנה ברורה לכולם!

מאה ושלוש עשרה שנה אחרי שחתם מרן ה'חפץ חיים' את יצירתו הנפלאה 'משנה ברורה' – ביאורו לש”ע או”ח לפי הכרעת פוסקי אשכנז, משלים 'מכון הרב מצליח' את המשימה, והופך את הסדרה שקנתה את מושבה כספר יסוד בארון הספרים היהודי, לספר הלכה למעשה גם לספרדים ועדות המזרח, כאשר בכל מקום מובאת הכרעת גדולי הפוסקים הספרדים, ממרן הש”ע ועד מרן הגר”ע יוסף זצוק”ל, עד ועד בכלל.

כל מי שעוסק בלימוד הלכה למעשה, בוודאי יודע ומכיר את החלל הזה. מצד אחד אין עוד ביאור לש”ע, מסודר וברור כמו המשנה ברורה, עד שניתן לומר שאין מי שלומד היום ש”ע או”ח, ללא משנ”ב. אך מאידך גיסא, מרן ה'חפץ חיים' כתב את חיבורו ליוצאי אשכנז, כאשר הכרעותיו הם לפי דעת הרמ”א והאחרונים האשכנזים, וכידוע במקרים רבים אף מבאר את דברי הש”ע לפי הפסיקה הזו, גם בניגוד לכוונתו של מרן. וכבר כתב מרן החיד”א בספרו 'שם הגדולים' (מערכת ספרים מערכת ט' אות י”ב) שכל ספרדי העושה כדעת הרמ”א נגד מרן, טעון תשובה וכפרה, וכ”ש בארץ ישראל אתרא דמרן.

את ההחמצה הזו בדיוק, היטיב לתאר מרן בעל ה'איש מצליח' כאשר נפגש לראשונה בסדרת הספרים הנפלאה 'משנה ברורה'. היה זה באחד מביקוריו בצרפת, נפשו שכמהה לרוות מהמתחדש בעולם הספרות היהודי, חמקה לחנות ספרים יהודית שם גילה לראשונה את ה'משנה ברורה. הרב עיין קמעה, נדהם מהעריכה והבהירות, ופלט: “אכן באמת משנה ברורה, אבל…. ברורה לאשכנזים, לא לנו”.

מאז עברו ימים טרופים, רבי מצליח נורה ונרצח בידי בן עוולה, מפעלו הרוחני בתונס נסגר, בניו עלו ארצה, אבל האמירה הזו הדהדה ונחרטה בבנו איש החזון והמעש הגאון רבי צמח מאזוז, מי שלימים הקים יחד עם אחיו הגאונים שליט”א את 'מכון הרב מצליח'. 

אט אט נטווה החזון והוצב היעד; המשנה עוד תהיה ברורה גם לספרדים ועדות המזרח. ומחזון למעשה, גויסו לפרויקט החשוב גדולי התלמידי חכמים פוסקי ההלכה. בין העורכים שהשתתפו בכתיבה נמנה לא אחר מאשר הגאון הרב משה לוי זצוק”ל, בעל מנוחת אהבה ועוד, כאשר העורך הראשי הוא הגאון רבי רחמים מאזוז שיבדל”א. וכך במשך שנים ארוכות כל סעיף גדול וקטן, ביאור הלכה ושער הציון, נבחן ונמדד בעבודה חסרת תקדים, אם נכון הוא למעשה לספרדים, או לא. בכל מקום שההלכה נוטה, באה הארה, בכל מקום שיש נפקא מינה לדינא, נחקקה הערה.

אמנם הכרך האחרון בסדרה, יצא מלפני כמה שנים, אך למרות זאת ניתן לומר כי הסדרה הושלמה רק כעת.

במהלך עריכת הספרים שיציאתם לאור בזה אחר זה התפרסה על פני כשני עשורים, הבליחו לאור עולם ספרי מרן הגר”ע יוסף, תשובות הגר”ש משאש, פסקי ה'אור לציון', כל כתבי הגר”מ לוי, ועוד ספרי הלכה חשובים, ולאור זאת הכללים שנוסחו בתחלה שהתמקדו בשילוב הכרעותיו של הגאון רבי יעקב חיים סופר בעל 'כף החיים', במרוצת השנים כאמור התרחבו וגובשו, להביא את דעתם של פוסקי ההלכה הספרדים האחרונים, וגם את אשר עודם חיים לאויוש”ט כמו 'בית נאמן', 'הלכה ברורה', ועוד, עד להכרעה למעשה. ובנוסף אף נתינת דגש לבירורי הלכה בנושאים שהתחדשו בימינו.

במהדורה החדשה והמהודרת שיצאה לאור כעת, גם הכרכים שיצאו בעבר, נערכו מחדש, על פי הכללים שגובשו בתוספת הפסקים שחודשו, ועם מאות הערות והארות שנתקבלו, והכל כעת בשפה אחת ודברים אחדים, ברוב פאר והדר.

מעתה לא יהיה לומד בבית המדרש שלא ימצא את מבוקשו; בקי ורוצה הספק בידיעת הלכה למעשה? לומד למבחני הרבנות? הערות מתומצתות ומדוייקות מעטרות את גליונות המשנ”ב, ומאירות בכל מקום בו אין דברי המשנ”ב עולים להלכה לפי הספרדים. יש ספק בהלכה במקרים שנתחדשו בימינו? כותבים תשובה בהלכה? אלפי תשובות הלכתיות ועיונים בהבנת הש”ע והכרעת ההלכה לפי הספרדים, נוספו בסוף כל כרך וכרך מחלקי המשנ”ב. 

במבט שני, כמדומה שהבשורה היא לא רק ליוצאי עדות המזרח, המהדורה החדשה עומדת בכבוד גם אל מול אחיותיה הבכירות שיצאו בעבר על ידי מכונים חשובים, וכוללת עימוד מפואר ומנוקד נח ונעים ללימוד, תיקוני דפוס רבים, עזרים ואמצעי המחשה כמו איורי תלת מימד מתקדמים להלכות עירובין, מבוא ודברי פתיחה כהקדמה לנושאים שונים, ועוד רבבות הערות חשובות בדברי המשנה ברורה למעשה, לפי כל העדות, בהם אלפי הערות מאירות מגליונותיו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז שליט”א.

ובבית מדרש של מעלה, יושבים ועטרותיהם על ראשיהם שני גדולי הענוה והתורה שהצמיחה היהדות בדור הקודם, אלו שהתוו את דרך החיים, בעל ה'חפץ חיים' ובעל ה'כף החיים', ומביטים ברוב נחת אל מול השלחן הערוך לכולם, הנה מעתה משנה ברורה והלכה ברורה במקום אחד.

 

מחיר מבצע עד פסח 

290 ש”ח בלבד

במקום 360 ש”ח 

לרכישה לחץ כאן

 
לעוד מאמרים של כתב המערכת
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתב המערכת

31
14
13

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן