Menu

השמטת המידע (פרק ו’)

מתוך סדרת המאמרים: “לשנות! זה בידים שלך”.
מהרב אלחנן עזרי שליט”א

פעולה זו הנקראת השמטה מצויה סביבנו דבר יום ביומו, גם ללא שימת לב מיוחדת, או אולי דווקא ללא שימת לב אנו מבצעים פעולה זו במהלך יומנו חזור ושנוא.

מהי השמטה 

כל סיטואציה שאנו חווים בנויה מכמה מרכיבים, כמו גם מידע שמגיע אלינו, מטבענו אנו מתייחסים למידע המתקבל ובוררים אותו לפי מה שרלוונטי עבורנו פעולה זו שאנו מבצעים נקראת “השמטת המידע” כאשר פעמים רבות המידע הנחסר מתת המודע עשוי לשנות את ההסתכלות ואפי את המציאות שלנו בעתיד לטוב ולרע,

את הפעולה הבאה ביצעתי בכמה קבוצות ותמיד התוצאה הייתה זהה

ביקשתי ממספר בני אדם בגילאים שונים להתבונן סביבם ולבחון את החדר או האולם שבו הם שוהים, לאחר מכן אני אבקש לשמוע מכל אחד בנפרד אלו חפצים ראה, מבלי שיביט סביבו,

כאן מתקבלת תוצאה שווה אצל כל בני האדם תמיד יהיו פריטים שונים “שהושמטו” מהרשימה, חפצים שנמצאים בסביבה אך משום מה בחר האדם שלא לייחס אליהם חשיבות ולאו דווקא במתכוון.

נוכל לפגוש בזה במקומות שונים הם אנו נוכחים, לאחר שהיה במקום כלשהו,  ננסה להיזכר איזה נעלים נעל כל אחד מהנוכחים במקום או למי היו משקפיים מסתבר שלא כל כך, פשוט זה לא מעניין אותנו. בשונה מכך אם יגיע למקום אדם שעיסוקו בתחום הנעליים או אופטיקאי הוא כבר ישיב לב יותר וכמובן יזכור יותר כל אחד בתחומו זה יכול להיות נכון גם במידה ואדם מתעניין בדבר כלשהו הוא ישים לב יותר לפרט שמעניין אותו,

אחת הפעמים שנוכחתי באירוע כלשהו ניגש אלי חבר והחמיא לי על החליפה שלבשתי אני הודיתי לו אך מיד המשכתי ואמרתי לו נכון שאתה מחפש לקנות חליפה? הוא הביט בי בהפתעה ושאל מהיכן אני יודע השבתי לו בפשטות שהחליפה שעלי אינה חדשה כלל והוא ראה אותי לובש אותה כמה פעמים מה קרה פתאום שם לבו לכך, אין זה אלא שכעט זה מעניין אותו, כעת הוא לא ישמיט את החליפות שחולפות מול עיניו כי הוא מחפש אחרי זה.

כאשר אתה לא מתעניין לא מחפש דבר כלשהו לא תשים לב אליו ובעצם “תשמיט אותו” 

לא מזהים את האח  

התורה בפרשת מקץ מספרת על אחי יוסף שירדו למצריים להביא אוכל לאביהם ולביתם באותה הזדמנות הם החליטו לחפש את אחיהם האובד יוסף ומכיוון שכך אומר המדרש הם בחרו להיכנס כל אחד בשער שונה דבר שהוביל לאשמה שהוטחה בהם שהם מרגלים כך קורה כאשר הם עומדים מול אחיהם האובד יוסף ומנהלים ויכוח על כך שהם אנשים כנים ובסך הכול באו לשבור אוכל ומנגד מואשמים שוב ושוב כמרגלים והדבר מגיע לשיאו כאשר יהודה נעמד מול עוזרו האישי של יוסף הלוא הוא בנו מנשה וכמעט שפורצת תגרה ביניהם אומר יהודה על מנשה “כוחו כשל בית אבא” ואחר כל זה מעידה התורה “ויכר יוסף את אחיו והם לא הכירהו”.

הם באו לחפש את יוסף הם נתקלים באדם שיש לו כוח כמו שיש לכל משפחת יעקב אבינו

וכל זה לא מוביל אותם אל המסקנה שהעומד מולם זה אחיהם יוסף?

כיצד ייתכן שאדם לא מזהה את אח שלו?

בכדי להבהיר את העניין נוכל לבצע תרגיל פשוט כעין שנזכר לעיל אך בשונה מהמטלה שהוזכרה. כאן אבקש דווקא כן לחפש דבר מסוים לצורך העניין זה יכול להיות צבע שחור. הבט סביבך וחפש עשרה דברים בצבע שחור כעת עצום עינך ושחזר את עשרת הדברים שראית בשחור כאן אבקש לדעת מבלי לפקוח עיניים עשרה דברים הנמצאים בחדר הצבועים בצבע אחר, לצורך העניין ירוק

את הפעולה הזו כקודמה בצעתי פעמים רבות אצל קבוצות וגילאים שונים והתוצאה הייתה זהה את הצבע שנתבקשו לחפש זכרו בד”כ את רוב החפצים אך כאשר נתבקשו לספר על חפצים בצבע אחר בקושי ידעו עד לא ידעו בכלל

ולמה?

פשוט מאוד כאשר אדם מחפש דבר מה ועסוק בו הוא לא פנוי לנעשה סביבו (תלוי במידת הריכוז בחיפוש) 

וזה מה שקרה אצל אחיי יוסף.

אומרים בעל הטורים והרמב”ן כאשר אחיי יוסף מגיעים למצריים הם באו בידיעה כזו שאחיהם יוסף הינו עבד, הם חיפשו בכל שוקיי העבדים, בבתי האדונים, ובכל מקום בו עבד עשויי להיות, כאשר הם עומדים מול יוסף כשליט מצריים הם לא מעלים בדעתם שייתכן שזה אחיהם

הוא דומה לו?

אז מה ייתכן שכך אך זה לא הוא!

זכורני בתקופת שלטונו של הנשיא טרמפ’ בארצות הברית יצא לי לפגוש ברחוב אדם הדומה לו ממש בגובה, בפנים, ואפי אותו שיער, האם חשבתי לעצמי ייתכן וזה הנשיא בעצמו?

אפי לא לרגע! משום שאני מודע לכך שנשיא ארצות הברית לא יהלך כך לתומו שלא לדבר על מדינה זרה

אחיי יוסף לא באו לחפש את יוסף איך שימצאוה הם באו בדעה מגובשת מצמצמים את כל האפשריות עליהם למצוא עבד!

וכאשר מחפשים עבד לא מוצאים מלך!

זוהי השמטה כאשר אדם לא מתעניין בדבר מסוים הוא לא ישים לב אליו ובדומה לזה אם האדם מתעניין בדבר כלשהו ומתרכז בו הוא עלול להשמיט פרטים רבים שסביבו

פעמים רבות אדם משמיט פרטים מהלך חייו, ובלא שימת לב גם פרטים חשובים העשויים להשפיע על הצלחתו של האדם בחייו

שימת לב. תוכל לתרום לאדם למודעות עצמית. ליכולות שיש בו, להצלחות מהעבר, ולכלים שסביבו, היכולים לתרום להצלחתו להתייחס אליהם ולהשתמש בהם ופשוט לא להשמיט אותם.

ומאידך ניתן להשתמש “בהשמטה”  לטובתנו ולהשמיט דווקא את הדברים שלא בדיוק תורמים להצלחתנו

לאחר הסינון במוח והמיפוי שמשאיר את הטוב בלבד נוכל לפרוח יותר ולהצליח.

שלשת המסננים

ראוי לציין כי כל שלושת המסננים פועלים יחדיו בעט ובעונה אחת כל הניסיון להבדיל ביניהם בא בכדי לחדד כל אחד לכשעצמו.

לעוד מאמרים של הרב אלחנן עזרי
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב אלחנן עזרי

0
0
9

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן