שאל את הרב
print
אא
לפי היתרו של מרן מופת הדור להעמיד תבשיל לח על פלאטה בשבת טרם שנדלקה, ותדלק אח"כ על ידי שעון שבת - משום הכלל גרמא ומחלוקת הפוסקים. האם גרמא זו שייכת גם שנדלקה כבר הפלאטה, אך עדיין לא התחממה בחום שיד סולדת? ואף שפסק מרן (סימן שי"ח סעיף י"ד) שאין לתת תבשיל במקום שיכול להגיע ליד סולדת, שאני הכא שבחום הפלאטה כעת אין הוא שיעור יד סולדת, ורק כשתתחמם הפלאטה לאחר כמה דקות יהיה חום שהיד סולדת, וקיימא לן מלאכה אסור גרמא שרי. ושמא אין נחשב שנותן על מקום האש שעדיין לא הגיעה הנה, וזוהי גרמא וכל שרואה שאין שאין הפלאטה חמה יהיה מותר ליתן התבשיל בגרמא ומחלוקת הפוסקים אפילו שיגיע ליד סולדת. ושמא אפשר להסתמך על מה שכתב הגאון הרב משה לוי זצ"ל במנוחת אהבה (חלק ב' עמוד שסו) בהערות לענין תבשיל שהוא קרוש - ברגע שהניחו על הפלאטה אין מתחיל להתבשל מיד, רק לאחר שיופשר יתחיל תהליך בישול וזהו גרמא, וכן שנותן על פלאטה שלא התחממה באותו רגע ששם התבשיל, אין שום התחלת בישול רק לאחר זמן שתתחמם. ואם יהיה מותר דין זה - משמע שגם על פלאטה חמה שדלוקה מלפני השבת אפשר לתת עליה פח, ועל הפח לתת תבשיל שזהו גרמא שנותן על הפח שאינו חם, ורק אחר זמן מה שיתחמם יוכל לחמם את התבשיל אפילו בחום שהיד סולדת?

רבני בית ההוראה

גרמא פירושו שעכשיו לא תעשה המלאכה עד אשר יעשה מעשה אחר ותעשה המלאכה, כגון נותן כלי חרס מלאים מים סביב האש, ועל ידי שתגיע האש ותפקיע אותם תכבה האש (מנוחת אהבה חלק ב' פרק א' הלכה יג - יד). והוא הדין בנותן תבשיל על הפלאטה בשעה שאינה דולקת, שעתה לא תעשה המלאכה אלא על ידי שעון שבת שידליק אותה. ובנידון שלך כיון שחום האש כבר קיים והולך ומתגבר, נמצא שמעשה הבישול נעשה על ידי נתינתו על הפלאטה, והוי ככל בישול שבשעה שנותן התבשיל על האש צריך ששולי הסיר יתחממו, ולא מצינו שנתנו שיעור לעובי שולי הסיר כדי לעבור על איסור בישול. ומה שהבאת מהרב מנוחת אהבה - אינו מענין גרמא, אלא שם התיר מכיון שבשעה שנתנו על הפלאטה, דינו כיבש שמותר לחממו בשבת. ע"ש.
ע"ה אושרי חדאד ס"ט
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0