נראה שאין להקל אלא בספק פסיק רישיה מחמת המציאות, אבל אם מוכרח שתיעשה המלאכה (אף על פי שעיקר המלאכה הזו שנוי במחלוקת אם הוא אסור) יש להחמיר, כיון שעל כל פנים לפוסקים האוסרים הוי ליה פסיק רישיה גמור שאסור מן התורה. וחזר להיות ספק דאורייתא לחומרא.
אגב הדוגמא שהבאת לנער אבק מבגד, היא מותרת לדעת מרן (סימן ש"ב סעיף א), וכן פסק במנוחת אהבה (חלק ב' פרק י"ב סעיף י"ז) מעיקר הדין, אלא שהמחמיר תבוא עליו ברכה. ע"ש.