Menu
שאל את הרב
print
אא

כתוב בפרשת וירא (פרק י"ח פסוק כב) ואברהם עודנו עומד לפני השם, ופירש רש"י שלא ככה היה במקור אלא תיקון סופרים הוא זה אשר הפך את הפסוק, ובמסכת יבמות מסבירים שמוטב שתעקר אות אחת מן התורה ואל יתחלל שם שמים בפרסיא. האם יתכן שהפסוק שונה מהמקור אם בכלל? ואם כן כיצד זה יתכן שמישהו ככל שיהיה גדול בתורה האם הוא מוסמך לשנות את המקור?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

לשון רש"י הוא כך: והלא לא הלך לעמוד לפניו וכו' אלא תיקון סופרים הוא זה. (ב"ר). עד כאן. ויש ספרים שנוסף בהם בזה הלשון: אשר הפכוהו ז"ל לכתוב כן. עד כאן. והרא"ם (גדול מפרשי רש"י) כתב בשם הרשב"א ש"תיקון סופרים" פירושו שהסופרים= הם חז"ל דקדקו בכוונת הכתוב שהיה ראוי ליכתב ע"פ התוכן להפך, ואע"פ כן נכתב כך כדרך שהסופרים משנים ומתקנים לשונם מפני הכבוד או סיבה אחרת. עד כאן דברי הרשב"א, וכעין זה כתב הרדב"ז (ח"ב סימן תקצ"ד), וכן כתב הרב צדה לדרך ועוד. ולכן הגירסא הנ"ל ברש"י הינה מוטעית, ונוספה ע"י תלמיד טועה, וכן כתב ר"א בן הגר"א ברב פעלים אות ה' ערך פסיקתא זוטא. ע"ש. וכן ראיתי בצילום כתב יד הנמצא בתכנת חיפוש אוצר החכמה. (אם כי בד"ר ישנו ולפני הרא"ם ג"כ היה). וגם הרב שפתי חכמים התכוון לפירוש הרשב"א הנ"ל. ועיין במדרש תנחומא בשלח (אות ט"ז) ובעץ יוסף שם.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן