טעה בקידוש שחרית
יצא ידי חובה, ואף הוציא אחרים אף שהם עומדים ע”פ הסברות שכתבו הפוסקים לגבי קידוש של ליל שבת, עיין למרן בב”י סי’ רע”א וחזו”ע ח”ב עמ’ ט”ו ואילך.
בהקדמת רה"י לח"ג של המשנ"ב בהוצאת איש מצליח מוכיח הרב שבגזרות מתבקשות, אפשר לגזור מדעתנו. ונפשי בשאלתי האם יהיה נכון לומר עפ"ד הירושלמי (ביצה ה,ב) והרמב"ן (פירוש לויקרא כג,כד) והריטב"א (חידושים על ר"ה לב,ב) והחת"ס (ה, השמטות קצ"ה) שהחשמל אסור מטעם שבות דאורייתא שכן הופך את השבת לחול? ואף שראיתי מי שכתב שהרמב"ן הנ"ל אינו להלכה, הלא הביאו מהרי"י אלגזי בארעא דרבנן (סוף הספר רכ"ד), והחיד"א (עין זוכר א,עב), ערוה"ש (רמג,א), שו"ת שמחת כהן (או"ח צ) ועוד רבים.
לא נראו לי דברי כת"ר. הירושלמי והרמב"ן וסייעתם מדברים על דברים שיש בהם עמל וטורח ויגיעה, כ. עו"ש. אבל החשמלמ אדרבא מהותו היא להקל על היגיעה, הייתכן שלעלות במעלית לקומה עשירית יהיה נחשב כיגיעה יותר מהעולה לשם ברגליו ?