קדמא וזקף קטן
מלרע כמו שכתבת באפשרות השניה
בתהילים ע"א, ג' המילה תמיד באה עם המילים שלפניה או שאחריה? היה לי לצור מעון לבוא תמיד, צוית להושיעני. או - היה לי לצור מעון לבוא, תמיד צוית להושיעני? דעת מיקרא כותב כמו האפשרות השניה אבל לפי הטעמים לא נראה לי כל כך. באילו מילים מהפסוק הזה מנגנים את המנגינה העולה ובאילו את המנגינה היורדת?
מרן שליט"א בביאור אמת קנה על התהלים התייחס לזה, ותלה את הדבר איזה טעם יש על המלה לבוא, אם יש שם מאריך – א"כ אומרים לבוא תמיד, ציוית להושיעני כמו האפשרות הראשונה שכתב כת"ר, ואם הטעם שעל המלה לבוא הוא רביע – א"כ אומרים לבוא, תמיד ציוית להושיעני כמו האפשרות השניה (והנגינה היורדת במלה לבוא, ושוב עושים נגינה יורדת נוספת במלה תמיד). ומ"ש כת"ר שלפי הטעמים נראה כמו האפשרות הראשונה, זה נכון אם יש מאריך, אבל אם יש שם רביע אדרבא העצירה צריכה להיות במלה לבוא, כי הכלל אומר שכל שני טעמים מפסיקים הסמוכים זה לזה – הראשון מפסיק יותר. והביא מרן שליט"א כלל זה באמת קנה על פסוק זה. ע"ש.