Menu
שאל את הרב
print
אא

שאל אותי בני מחמדי מדוע בקידוש הבוקר של שבת אנחנו מתחילים במזמור תהלים אח"כ נביאים ורק בסוף פסוקי תורה? ניסיתי לתרץ לו בשני אופנים: 1. מעלין בקודש 2 כדי להסמיך את פסוקי התורה לברכת הגפן. האם יש ממש בתירוצים אלו? מה היא באמת הסיבה לסדר הזה?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

מעיקר הדין די לומר סברי מרנן וברכת בפה"ג. אלא שנהגו לומר לפנ"כ פסוקים המדברים בכבוד השבת ובקדושתה. והנה בשער הכוונות הסדר הוא "מזמור לדוד" "ושמרו" ואח"כ "אם תשיב", אולם המנהג הוא כמו שכתבת "אם תשיב" ואח"כ "ושמרו", וכן בספר דבר שלום (עפג'ין) כתב שכן הסדר בסידורי הרש"ש (בדפוס ובכתבי יד) ע"ש. ונראה שאין בכך טעם עפ"י הסוד.

ועפ"י הפשט ראיתי למרן ראש הישיבה שליט"א שכתב לשואל אחד, על דנא פתגם, שאנו אומרים על סדר תכנ"ת. עכ"ד קדשו מזכרוני הדל. ונראה כוונתו שהוא כמו במוסף של ר"ה שאומרים במלכויות זכרונות ושופרות עשרה פסוקים על סדר זה: תורה (ג' פסוקים) כתובים (ג' פסוקים) נביאים (ג' פסוקים) תורה (פסוק אחד). וכתבו הראשונים (הובאו ביתה יוסף א"ח סי' תקצ"א) שני טעמים א. משום שדוד קדם לנביאים, ב. משום מעלין בקודש, אלא שפותחין בתורה בהתחלה מעליא היא. ע"ש. והטעם הזה האחרון הוא שייך גם בנ"ד כמו שכתב כת"ר. ועוד מילתא מעלייתא שמענו מפ"ק של מרן רה"י שליט"א (ונדפס בגיליון משפטים תשע"ט) לענין אחר, ויש בו בנותן טעם לנ"ד, והוא שסדרו הפסוקים כך שפסוקי "אם תשיב" מסיימים "כי פי ה' דבר", ומה דיבר ה' ? "ושמרו", ויש בזה טוב טעם למנהגנו לסדר הפסוקים כך. ודע ששמעתי מאבי מורי הגאון שליט"א שמרן זקני "איש מצליח" זצ"ל על הרוב היה אומר בקידוש היום רק "מזמור לדוד" וסברי מרנן ובפה"ג, ושכן נוהג מרן רה"י שליט"א. ע"כ שמעתי.

דרך אגב. תירוצך השני לא הבנתי, מה הענין להסמיך ברכת בפה"ג לפסוקי התורה ?

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן