א. כידוע שלימוד בעיון שעליו מדובר אין לו קצבה כלל, יש למד גמ' בדקדוק שבכל מקום מנסה להבין מה הבין המקשן, ומה שינה לו התרצן, וכן המדקדק בלשונו שדיבר כך או כך, וכן בסידור הדברים וכן מדקדק מדוע לא הקשה יותר או לא הביא ראייתו ממקום אחר וכן על זה הדרך, ודברים אלו בגמ' וכן ברש"י לעמוד על כל דיבור מה הוקשה לו וכ"ש וק"ו שכל זה שייך בתוס' ביתר שאת. ויש שאחר כל זה פותח מפרשים נבחרים. סיכום הדברים מי שטוען שאי אפשר ללמוד עיון יש הבנה לדבריו ומי שלמד וטען שגמר בעיון גם יש הבנה לדבריו שזו עיון ואינו עיון גבוה. אם מרן הגר"ע יוסף זצ"ל אמר שבימנו אין אין מי שסיים את הש"ס בעיון היינו עיון כמו שדיברו הר"ן וב"י, ומי שטוען שסיים את הש"ס בעיון כנראה מתכוון לרמה נמוכה יותר, שהרי אין לזה בדיקה, ואף מי שחי 400 שנה וסיים בעיון הכי גדול שיש, עדיין יש דברים שיעלמו ממנו כמו שמצינו לגדולי הראשונים. לכן אין שאלה על מרן הגר"ע זצ"ל שסיים הש"ס בגיל 15 כי בטוחני בו שאח"כ חזר והעמיק והתגלו מלו מחידושים מופלגים
ב. אף אני שמעתי מבחורים מהישיבה הנ"ל שפעמים רבות הרב מפרש להם בלי שיכינו
ג. בג'רבא לא נהגו ללמוד בקיאות כלל ויש שטענו שזה ביטול תורה וכמדומה שכן הוא ברוב ארצות ספרד בדור הקודם, ומספרים על מו"ר מרן ראש הישיבה שליט"א שהוא התחיל בלימוד הבקיאות לעצמו בתוניס, וכן היום נוהג בישיבתנו להקדיש כחצי יום לעיון ושעתיים בערב לבקיאות ואף שבבקיאות לא מבין על בריו ואף שיש טוענים שזה ביטול תורה מ"מ הנסיון מוכיח שזה מעודד מאוד ומקבל מרץ לחזור ולעיין ולהיות אילנא רברבא,
הארכתי בכל זה להראות שאין בזה הלכה פסוקה ובכל דור צמחו ענקי תורה אשר קטנם עבה ממתנינו
למעשה.. אם הנך לומד במסגרת ישיבה או כולל ממולץ לקיים את המסגרת ולא להיות יוצא דופן או להחיף מסגרת, אם הנך לומד לבד כדאי לעשות כפי נטיות הלב כי העיקר הוא ההתלהבות והעידוד שיש לאדם מלימדו
בבקיאות עדיף הספק של דפים ולא של שעות והיא הרעיון הגאוני של מהר"ם שפירא שעל ידי זה אדם לוחץ את עצמו להספיק ומקיים בו מאמר גונבתי יום וגנובתי לילה
ושיהיה בהצלחה רבה