Menu
שאל את הרב
print
אא

1) נוכחתי לראות שהיו הרבה דרכי לימוד שונות בכל הדורות והרבה שינויים אפילו בין האשכנזים ובין הספרדים עצמם. ואני שואל את עצמי מהו סדר הלימוד הנכון או שאין בזה כללים וכל אחד ילמד כרצונו?

 2) אני יודע שהדרך הנכונה בלימוד הגמרא היא מה שנקרא היום "שיטת העיון הספרדית" ואני משתדל ללמוד בצורה הזאת ונהנה מכך. אך יש לי שאלה: א) מתי אסיים את הש"ס בקצב הזה? ב) מדוע חכם בן ציון אבא שאול זצ"ל לימד בישיבתו בשיטת עיון זאת אך בכל זאת הספיק כ-70 דפים לשנה בממוצע? ג) אולי מה שנכון לעשות זה פשוט ללמוד כל היום וכל השבוע רק עיון (ולא לחלק את היום לעיון ובקיאות כמו שנהוג כיום) וככה אולי יהיה הספק נורמלי, וא"כ כמה כדאי להקציב להספק שבועי? ומה יהיה עם שאר מקצועות הלימוד לדוגמא תנ"ך, הלכה וכו'

הרב מיכאל סגרון

1) סדר הלימוד הנכון הוא כדרך שלמדו רבותינו. אם הנך יכול לשער כיצד למדו הראשונים או דורות שאחר כך מהרש"א ומהרש"ל ומהר"ם, זו הדרך ישכון אור.

2) א. כשאדם מרגיל עצמו בשיטת העיון והוא כישרוני הוא עשוי לסיים את הש"ס. אבל דע – בכל שיטות העיון המצויות היום אין אחת שאומרת שאפשר לסיים את הש"ס. ועוד דע שכתב הר"ן שאין בדורו אפילו אחד שסיים את הש"ס.

ב. שיטת הלימוד של חכם בן ציון אבא שאול קצת שונה משיטת הלימוד בישיבה. וגם אם כן, יש להתפלא על קצב זה. מנין לך?

ג. המליצו רבותי ללמוד 3-4 שעות בעיון בלי לחוש להספק ובד בבד להקדיש זמן לבקיאות ולהלכה. עיין בכתבי הרב משה לוי זצ"ל שכתב כמה זמן יש להקדיש לכל נושא.

שאלת המשך: שאלות ועצות על לימוד העיון.

1. אפשר לשער בלי לקבל הדרכה מרב? 2. א. אם כן כיצד מהרש"א וכן המפרשים הנ"ל סיימו את הש"ס? וכן בדור שלנו רבי עזרא עטייה, רבי בן ציון אבא שאול, החזו"א ותלמידו רבי חיים גריינמן זצ"ל וכו'? ( זה לא בדיוק הר"ן אלא תלמידו הריב"ש בסי' שע"ב שכתב על רבו הר"ן שבקי בשלושה סדרים, וכ"כ מרן הבית יוסף בשו"ת אבקת רוכל בסוף סי' רב' שלא מצוי שאחד סיים את כל התלמוד אלא אחד מעיר). האם הרב "איש מצליח"זצ"ל ולהבדיל בין החיים למתים והרב מאיר מאזוז והרב משה לוי לא סיימו את הש"ס? ב. האם אפשר הסבר במה היא שונה? ועל השאלה מנין לי הקצב הזה התשובה היא תלמידיו שהעידו כן בפניי, וכן כתוב בספר רבנו האור לציון חלק א' שההספק היה בממוצע 2 וחצי דפים גפ"ת מהרש"א מהרש"ל ומהר"ם שיף (יוצא עמוד ליום). 3. האם לא עדיף להספיק כמות נכבדת של מינימום 40 דפים לשנה( יוצא דף גמ' לשבוע) כאשר מקדישים את כל השבוע כולל ימי שישי-שבת בתור התחלה ועם הזמן והתפילות והשקידה תגדל הכמות?

מרן ראש הישיבה

1. בודאי שאפשר. הרואה חידושי מרן ראש הישיבה שליט"א או חידושין של הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל רואה שדומים ממש למהרש"א ומהר"ם ומהרש"ל.
2,א. מי אמר שסיימו את הש"ס וכידוע שאין מחידושיהם למסכת כריות מעילה ועוד. לפני שנים רבות שמעתי ממרן הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל שאין בינינו אחד שסיים את הש"ס וציין לר"ן ומרן הבית יוסף וכל מי שאומר שסיים את הש"ס אין זה בעיון הנצרך.
2,ב. שיטת העיון בישיבה מתמקדת יותר בכל מילה וכל דיבור ברש"י מה הוקשה לו וכן על זה הדרך. מה שאין כן שיטת הרב בן ציון אבא שאול שמדקדקים איך רש"י למד את כלל הסוגיא ואיך תוספות ואיך הרמב"ם וכן על זה הדרך. הספק עמוד ליום שציינת תמוה לי מאוד וכי יכל בחור להכין עמוד ליום גמרא, רש"י, תוספות, מהרש"א ושאר מפרשים?! ושמעתי  מקומות היום שהרב מכין הכל ומרצה עמוד ליום עם מפרשים. אבל לא מסתבר לי שבחור יכל להכין זאת כל יום.
4. דבריך הגיוניים ומסתברים ואפילו בלי קצבה אלא ללמוד ולחזור ולשנן והניסיון מוכיח שהקצב הולך וגדל מחודש לחודש.
בהצלחה רבה.

שאלת המשך:

 א. "לפני שנים רבות שמעתי ממרן הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל שאין בינינו אחד שסיים את הש"ס וציין לר"ן ומרן הבית יוסף וכל מי שאומר שסיים את הש"ס אין זה בעיון הנצרך." אם כן האם הרב עובדיה יוסף זצ"ל כשסיים בתור בחור בן 15 את הש"ס זה היה בבקיאות וכן מה שהוא דגל להספיק יותר(כפי שידוע ממה שהתלונן בתור בחור על קצב הלימוד בפורת יוסף) האם הכוונה לא באופן לימוד זה אלא בצורה בקיאותית יותר? ב."הספק עמוד ליום שציינת תמוה לי מאוד וכי יכול בחור להכין עמוד ליום גמרא, רש"י, תוספות, מהרש"א ושאר מפרשים?! כך העיד בפניי הרב גדעון עטייה שליט"א וכן נהוג בישיבת באחת הישיבות כיום. 4. "דבריך הגיוניים ומסתברים ואפילו בלי קצבה אלא ללמוד ולחזור ולשנן והניסיון מוכיח שהקצב הולך וגדל מחודש לחודש." אם כן האם לוותר על לימוד הבקיאות או לא? ואם לא האם עדיף להקציב הספק בבקיאות ליום כגון עמוד/דף או להקציב זמן מסוים ולא משנה מה יהיה ההספק כגון שעה/שעתיים.?

הרב מיכאל סגרון

א. כידוע שלימוד בעיון שעליו מדובר אין לו קצבה כלל, יש למד גמ' בדקדוק שבכל מקום מנסה להבין מה הבין המקשן, ומה שינה לו התרצן, וכן המדקדק בלשונו שדיבר כך או כך, וכן בסידור הדברים וכן מדקדק מדוע לא הקשה יותר או לא הביא ראייתו ממקום אחר וכן על זה הדרך, ודברים אלו בגמ' וכן ברש"י לעמוד על כל דיבור מה הוקשה לו וכ"ש וק"ו שכל זה שייך בתוס' ביתר שאת. ויש שאחר כל זה פותח מפרשים נבחרים. סיכום הדברים מי שטוען שאי אפשר ללמוד עיון יש הבנה לדבריו ומי שלמד וטען שגמר בעיון גם יש הבנה לדבריו שזו עיון ואינו עיון גבוה. אם מרן הגר"ע יוסף זצ"ל אמר שבימנו אין אין מי שסיים את הש"ס בעיון היינו עיון כמו שדיברו הר"ן וב"י, ומי שטוען שסיים את הש"ס בעיון כנראה מתכוון לרמה נמוכה יותר, שהרי אין לזה בדיקה, ואף מי שחי 400 שנה וסיים בעיון הכי גדול שיש, עדיין יש דברים שיעלמו ממנו כמו שמצינו לגדולי הראשונים. לכן אין שאלה על מרן הגר"ע זצ"ל שסיים הש"ס בגיל 15 כי בטוחני בו שאח"כ חזר והעמיק והתגלו מלו מחידושים מופלגים
ב. אף אני שמעתי מבחורים מהישיבה הנ"ל שפעמים רבות הרב מפרש להם בלי שיכינו
ג. בג'רבא לא נהגו ללמוד בקיאות כלל ויש שטענו שזה ביטול תורה וכמדומה שכן הוא ברוב ארצות ספרד בדור הקודם, ומספרים על מו"ר מרן ראש הישיבה שליט"א שהוא התחיל בלימוד הבקיאות לעצמו בתוניס, וכן היום נוהג בישיבתנו להקדיש כחצי יום לעיון ושעתיים בערב לבקיאות ואף שבבקיאות לא מבין על בריו ואף שיש טוענים שזה ביטול תורה מ"מ הנסיון מוכיח שזה מעודד מאוד ומקבל מרץ לחזור ולעיין ולהיות אילנא רברבא,
הארכתי בכל זה להראות שאין בזה הלכה פסוקה ובכל דור צמחו ענקי תורה אשר קטנם עבה ממתנינו
למעשה.. אם הנך לומד במסגרת ישיבה או כולל ממולץ לקיים את המסגרת ולא להיות יוצא דופן או להחיף מסגרת, אם הנך לומד לבד כדאי לעשות כפי נטיות הלב כי העיקר הוא ההתלהבות והעידוד שיש לאדם מלימדו 
בבקיאות עדיף הספק של דפים ולא של שעות והיא הרעיון הגאוני של מהר"ם שפירא שעל ידי זה אדם לוחץ את עצמו להספיק ומקיים בו מאמר גונבתי יום וגנובתי לילה
ושיהיה בהצלחה רבה

שאלת המשך:

בס"ד אין זה באפשרותי לאחר שגיליתי את האמת איך לומדים סוגיא להתחבר לצורת הלימוד של הישיבה הן מבחינה שכלית שאני יודע שזו לא הדרך ,והן מהבחינה שאני לא נהנה מכך -אז להתחבר לצורת הלימוד זה לא באפשרותי. מבחינת חברותות אני מסודר ברוך ה' ולא לומד לבד חוץ מסדר ג'. רק עיקר הבעי-ה שאני מרגיש חוסר ביטחון בלימוד מכיוון שאני לומד לבד בעיון ללא הדרכה של רב והדבר גורם לי אי נחת שאני מפחד שאני מבזבז את מיטב שנותיי במקום הלא נכון במקום לקבל מרב שידריך אותי ולכן: אני לא מכין את השיעורים ולא חוזר עלי-הם: א. מחמת שהדרך בישיבה לדלג ואינם לומדים לפי סדר הדף (דבר שמאוד עקרוני וחשוב לי בלימוד) ואני לא מספיק להיות בקצב של השיעורים ב. גם אם הייתי מספיק אני פשוט לא נהנה. השאלה היא האם מחמת הסיבות הנ"ל( א. אין רב שמדריך, ב. עיקר הלימוד שלי הוא באופן עצמאי ואני נכנס לשיעורים לצאת ידי חובה וא"כ עדיף לכאורה שאלמד בישיבה שהשיעור יתרום לי, או שמכיוון שלא השיעור עושה את הבן אדם תלמיד חכם אלא הוא ביגיעה עצמית לכן אין נפקא מינה כ"כ. ?! תודה רבה כבוד הרב על המענה והסיוע ומצטער על כך שאני מטריד את הרב בשאלותיי הרבות.

רבני בית ההוראה

מיצינו את הנושא כאן זה לא שיחות עם הרבנים אלא רק שאלות ותשובות הנושא כבר ברור מה שנשאר זה להחליט עם עצמו את הדחק שבה ירצה ללכת ימין שמאל  
בהצלחה

שאלת המשך:

שלום לרב. יש לי שאלה קצת מוזרה - מה עוזר הלימוד בעיון? ואסביר-לפי מה שקראתי קצת אני מבין שה"עיון הספרדי" הוא פחות תיאורטי ויותר מעשי. אליבא דהלכתא. (כמובן - לא רק ללמוד למעשה, אלא עם כל הדרך, איך הגענו להלכה למעשה) ובכל זאת - הלימוד של לחשוב "מה הוקשה לדרשן" או "דקדוק כל מילה ברשי" לכאורה - הרי זה גם לימוד תיאורטי. האם לא כדאי שלימוד עיון יהיה פשוט לימוד גפ"ת, מהרש"א, רא"ש וכו? פשוט נבין מה דעתם וזהו? אני יכול לחשוב על איך שהלימוד עיון הזה עוזר-זה להכינס להם לראש ולהבין את דרך החשיבה שלהם וכך החשיבה שלנו תתפתח ונהיה יותר "חריפים" - אך האם הלימוד העיוני (ה"פלפול") לא מחדד את המוח? אני בעצם לא מבין איפה הגבול עובר - הרי אם העיון הספרדי אומר "אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא" אז לכאורה העדיפות היא ללמוד את רוב הפוסקים/מפרשים עד שנגיע לטור וב"י וכו'. והשיטה של הפלפול אומרת - ננסה להיכנס לראש של הגמרא/מפרש. ננסה למצוא מכנה משותף אצלו וכו' (וגם זה מחדד את המוח ונהיים יותר חריפים), האם אין זה גם מה שהרב שצריך לדקדק בכל מילה אצל רש"י? או מה שאמר הגרב"צ שנבין איך רש"י ותוספות למדו את הסוגיא? תודה רבה.

רבני בית ההוראה

זה שני דברים שונים יש שיטת הלימוד וזה מטרת הלימוד להגיע להלכה ויש את צורת הלימוד שזה העיון כלומר להבין ולהעמיק עד כמה שאנו יכולים מה כוונת המחבר וזה וזה ע"י שנדייק בכל מילה ואחר שנדייק בכל מילה נוכל לדעת מה דעתו לעניין הלכה כלומר שע"י עיון אמיתי והבנה ישרה נוכל להגיע "לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא" 

שאלת המשך: עוד בעניין הנ"ל

בס"ד לימוד העיון הספרדי עוסק בעיקר בפשט וחשבון הסוגיא אך מהיכן אדם ירכוש סברא ישרה לחלק בין דברים דומים ולדמות מילתא למילתא כי לא נראה לי שמלימוד של "מה הוקשה לרשי" וללמוד מהרש"א אפשר להשיג זאת?! או ששמא אני טועה?

מרן ראש הישיבה

חושבני שיש בדברי כת"ר צדק מסויים ובירור "מה הוקשה לרש"י אינו תמיד ממלא את החסר והוא בא כהשלמה לחריפות של סברא ולא במקומה

שאלת המשך:

בס"ד הרב כתב לעיל "אבל דע- בכל שיטות העיון המצויות היום אין אחת שאומרת שאפשר לסיים את הש"ס"- האם כוונתו של הרב הייתה לכל השיטות חוץ משיטת העיון הספרדית או שגם היא נכללת במה שהרב אמר? כי אם כן אז קשה מסיפורים על חכם בן ציון והרב עזרא עטייה וכן שאר רבנים שסיימו את הש"ס בהבנה טובה?

הרב רזיאל כהן

גם על הרב משמרות כהונה זצ"ל מסופר "שזכה" לסיים את הש"ס ג' פעמים אבל זה חד או תרי בדרא

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן