Menu
שאל את הרב
print
אא

מסכת בבא בתרא דף ב' ע"א תוס. ד"ה השותפין. המהרש"א על תוספות אלו נשגב מבינתי ויש לי צער על זה איך ומאיפה המהרש"א ז"ל הבין מה שהבין. אצלי הדבר פשוט ש"כולה נזיקין חדא מסכתא היא" הכוונה שלושת הבבות, בבא קמא,מציעא ובתרא. אלו שלושה ותו לא. עיין רש"י עבודה זרה דף ז'. איך יתכן שהמהרש"א ז"ל כותב : " ולא ניחא להו למימר דלמ"ד כולה נזיקין חדא מסכתא פריך, דשבועות ומכות מנזיקין הן משום וכו'. לפי המהרש"א אילו נזיקין כולה מסכתא חדא היא . זה היה כולל גם שבועות וגם מכות .וכן כל סדר נזיקין חדא מסכתא. בתודה חיים לוי.

הרב חנוך הכהן

קושיא נכונה. וע’ ביד מלאכי כלל של”ח שהביא את רבנו יוסף דס”ל כמהרש”א, אך הביא שכל שאר הראשונים פליגי עליה (ובכללם הביא גם דברי רש”י שהבאתם), ותמה על מהרש”א כדבריכם.

 

שאלת המשך: נזיקין חדא מסכתא

תודה רבה הרב חנוך הכהן שמצאתם גם מי ששאל תמיהה זו אבל גם מי שהסכים עם המהרש"א. הדברים כל כך פשוטים ונכוחים למבין שאי אפשר לומר שהמהרשא כתב לפום ריהטא אבל במושכל שני , ודאי ליה לא סבירא ליה הכי. כי הדבר לא צריך עיון כלל. עצם העובדא שנקראים בבות, ראשונה, אמצעית ואחרונה מורה באצבע שהם חדא שהוא שלושה. וכולם תחת השם נזיקין יקראו. מכות , עדויות, עבודה זרה , פרקי אבות לא ראוים להקרא נזיקין ועל מה ולמה יהיו מסכתא אחת. טוב, לאלוקים פתרונים. יישר כחך.

הרב חנוך הכהן

ברוך תהיה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן