Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום לרבנים רציתי לשאול 1.למה קבעו דווקא את חיבורי התוספות על הדף ולא מפרש ראשון אחר? 2. יש לי סדר שבו אני לומד גמרא בקיאות על הסדר ועוד סדר שאני לומד ריף גם כן על הסדר עם הנו״כ ואני רוצה ללמוד פסקי הרא״ש על הסדר נשאל היא איפה הנכון לשלב את לימוד הראש? על סדר הגמרא בקיאות או על סדר הריף? או שעדיף ללומדי בסדרי העיון 3. האם החיבור ״פסקי הראש״ נכתב כחיבור עצמאי במטרה שילמדוהו כשלעצמו כמו לדוגמא הלכות הריף שהוא עצמאי או שהספר פסקי הראש הוא בעצם נושא כלים של הריף ופשוט לא הדפיסוהו על הדף

הרב אדיר כהן

  1. כך החליטו המדפיסים, וידוע בשם מהר”ל מפראג ז”ל שאמר אילוהוינא בתחילת ימי הדפוס הייתי מצוה להדפיס את פסקי הראש על הדף במקום התוס’, כי כל דבריו להלכה למעשה [כל זה לשון גאון עוזנו מרן ראש הישיבה שליט”א במבוא למשנה ברורה עם הגהות “איש מצליח”  ח”א ע”ש] אם כי התורה שבעל פה אמר שטוב שהודפס התוס’ ולא הרא”ש כי כך מתרגלים ללמוד ולעיין.
  2. קשה לענות על שאלה זו אחר שכל אחד לפי עניינו, מצד אחד יש בפסקי הרא”ש חשיבות גדולה שמביא שיטות הראשונים להלכה, אכן חשוב לצרפם לבקיאות שיספיק כמה שיותר, ומצד שני אם יצרף לבקיאות יש חשש מצד “תפסת מרובה לא תפסת” וממילא עדיף לצרפו לעיון אך שלא יספיק הרבה, ונראה לכאורה שהוא לפני העניין, כמה זמן מקדיש לבקיאות וכל שלא יפגע בהספק של הבקיאות עדיף לשלב הרא”ש עם הבקיאות.
  3. איני יודע כוונת מחבר אך הוא טוב לפסקי הלכות (אם היינו הולכים אחרי הרא”ש) וגם טוב לחזרה וסיכום על דברי הרא”ש
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן