Menu
שאל את הרב
print
אא

בס"ד שלום רב,אודה לפירוט סוגיות או מסכתות המומלצות ללימוד כפי שנהוג בסדר הלימוד בישיבה. כמו כן, האם העדיפות היא ללמוד סוגיות או לעבור על מסכת בשלמותה תוך השקעת זמן לעיון בסוגיות מהותיות ושאר חלקי המסכת ללמוד בשטחיות ? אציין שהשאיפה והרצון בע"ה לרכוש כלים מתאימים ומספיקים ללימוד בספרים כגון משנה למלך, שער המלך, מחנה אפרים, מהרי"ט אלגאזי על חלה ובכורות, שערי יושר, שב שמעתתא, יוסף דעת להגר"מ הלוי זצ"ל וכיו"ב דרך לימוד הגמרא, מכיוון שכל הספרים הנ"ל מושתתים על היקף גדול מאוד של סוגיות בש"ס.תודה

הרב חנוך הכהן

אם המטרה היא להגיע לרמת עיון גבוהה (כמו שנשמע מסוף המכתב שאתם רוצים ללמוד ספרים כמו המשנה למלך וכו’) אין זה משנה אם תלמדו מסכת שלמה או סוגיות אלא שתלמדו ללמוד בעיון. ומכל מקום יש סוגיות ונושאים ששם העיון חזק יותר ושם אפשר להתלמד בזה.

אכתוב לכם כמה מקומות בש”ס שרגילים ללמוד בעיון בישיבה: פרק המפקיד ופרק הזהב במסכת בבא מציעא. מסכת פסחים פרק ראשון. קידושין פרק ראשון. מסכת שבת פרק כל הכלים. מסכת חולין פרק כל הבשר.

שאלת המשך: איזה מפרשים לומדים בישיבה בעיון?

תודה רבה לכבוד הרב על הפירוט.מאחר שבעניין מפרשי הש"ס אין לדבר סוף, אודה למיקוד - מלבד רש"י, תוס' ומהרש"א, איזה עוד מפרשים (ראשונים ו/או אחרונים) נוהגים *בעיקר* ללמוד במסגרת הלימוד העיוני של הפרקים הנ"ל בישיבה?תודה.

הרב חנוך הכהן

מלבד מה שהזכרתם לומדים בישיבה גם משמרות כהונה, כדי ללמוד לעיין טוב לא מוסיפים מפרשים אלא אדרבה לומדים קצת, כך נהוג בישיבה, וכך שמעתי גם מחכמים אחרים שלא מומלץ לראות הרבה ספרים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן