אמירת "ברכנו בברכה המשולשת" כשאין כהנים, דין הלל ביחיד
1) לא לשנות בלי סיבה.
2-3) בכלל של ראש חדש, הספרדיםלא יברכו עליו גם כשיש מנין. והאשכנזים נהגו לברך (גם ברכה אחרונה) לקרוא את ההלל אף כשאין מנין (ע' סי' תכ"ב ס"ד).
האם מרן האיש מצליח היה מברך על הלל בר"ח? הואיל וידוע שהגר"א למרות שהמנהג באשכנז היה לברך על הלל בר"ח הוא לא בירך רק ענה אמן על ההלל בר"ח ורק שגמרוהו כחנוכה וכדו' בירך, האם האיש מצליח נהג גם כך כחומרא הואיל ודעת הרמב"ם שאין מברכים על מנהג ולכן חשש לדעת הנשר הגדול?
המנהג בג'רבא ובתונס שהחזן מברך והמתפללים רק עונים אמן (עיין בשו"ת שואל ונשאל חלק ב' אורח חיים סימן ל' ובשו"ת ישיב משה חלק א'סימן של"ב) והוא כעין מנהג הגר"א וכמו שהעיר גם בספר עלי הדס.
מאת: פלוני | תאריך: כ״ו בכסלו ה׳תשע״ו – דצמבר 8, 2015
שאלתי מה הייתה הנהגתו של האיש מצליח בלבד שהרי האיש מצליח לא אכל אורז בפסח ואולי עוד דברים. לכן השאלה מה עשה האיש מצליח כאשר הוא עלה חזן בר"ח האם הוא בירך על הלל או לא, או שהוא כלל לא היה עולה חזן בראשי חודשים?
כשהוא עלה חזן בירך על ההלל בראש חודש כמנהג ג'רבא ותונס. כן שמעתי מפי בנו, מר חמי הגאון רבי רחמים מאזוז נר".