Menu
שאל את הרב
print
אא

בהכרזת ראש חודש יש האומרים קיבועיה..ומניינה..רציתי לשאול מה זה קיבועיה ומה זה מניינה מה ההבדל בינהם?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

כאשר יש שני ימים יש אומרים: "חדושיה ביום פלוני" (היום הראשון של ר"ח שהוא ל' לחודש הקודם) וקבעיה ומנייניה ביום פלוני" (ביום השני של ר"ח שהוא א' לחודש הבא). והטעם לזה כיון שחודשה של הלבנה כ"ט ימים וחצי נמצא שיום השלושים חציו שייך לחודש הקודם וחציו לחודש בהא, ולכן אומרים ש"חידשיה" של החודש הוא ביום ל' שאנחנו מקדשים את החודש בזמנו, אך "קבועיה ומנייניה" היום שבו ר"ח נקבע וממנו אנו מונים מספר ימי החודש  א' ב' ג' הוא יום פלוני (כן מבאר בשבלי הלקט סימן קס"ח וציין אליו בעלון עומקא דפרשא פרשת בא תשס"ט וראיתיו בתוכנת אוצר החכמה) 
וממילא קיבועיה פי' היום שנקבע לתחילת החודש ומנייניה  פי' היום שנקבע לתחילת החודש ומנייניה פי' היום שנקבע לתחילת החודש ומנייניה פי' היום שממנו מונים את ימי החודש ובספר עלי תמר ( ירושלמי סנהדרין פ"ה ה"ג עמוד קנ"ה ד"ה ובעיקר )כתב שחדושיה קאי על יום המולד, ושכן מנהג בבל, ואייני יודע מנליה, ואם באמת כך מנהגם ובמס'  ערובין (פ"ג ה"ט עמוד קע"ג בד"ה והנני) העיר על הנוסח הזה שאין לו שורש בראשונים ונעלם ממנו לפי שעה דברי השבה"להנ"ל, ומ"מ שם מבואר כמ"ש שחדושיה קאי על יופ אדר"ח וקבועיה ליום בדר"ח

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן