Menu
שאל את הרב
print
אא

כתוב במועד קטן (דף ט): "אזל אשכחינהו דקא רמו קראי אהדדי כתיב {משלי ד-כו} פלס מעגל רגלך וכל דרכיך יכונו וכתיב {משלי ה-ו} אורח חיים פן תפלס?! לא קשיא כאן במצוה שאפשר לעשותה ע''י אחרים כאן במצוה שאי אפשר לעשותה ע''י אחרים". ופרש"י: פלס מעגל רגלך. כלומר שקול מצות ועיין בהן איזו מצוה גדולה ועשה הגדולה. עיין שם.
ושאלתי היא, איך אפשר לשקול איזו גדולה ואיזו קטנה, והרי "אי אתה יודע מתן שכרן של מצוות"?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

כוונת המשנה שיש שכר גדול ועצום אף על מצוה קלה, ואין לזלזל בה. והגמרא מדברת כאשר לפני שתי מצוות עלי לבחור בגדולה כאשר הקטנה יכולה ליעשות ע"י אחרים. ובכדי לידע מהי הגדולה, כתב הרמב"ם בפירוש המשניות באבות שם שיש להסתכל בגודל העונש המבואר על זה. ולדוגמא תמיד תלמוד תורה קודם לכל המצוות, כי אמרו חז"ל תלמוד תורה כנגד כולם. (ענף עץ אבות על המשנה הנ"ל, עמוד ע"ג). או תפלין קודם לציצית (כשאינו יכול לקיים שניהם) כי תפלין חובת הגוף והמבטלו עונשו חמור מאוד, ואילו ציצית עונשו פחות כידוע. ואידך פירושא זיל גמור.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן