כוונת רש”י – מסכת תענית
בשדי חמד כלל כ”ף אות ז’ כתב שיתכן כגון שהוא רק דבר זה ולא אחר. עיין שם.
במסכת קידושין דף טז ע״א: בשורות למטה יש קל וחומר של ר״ל על אמה העבריה כתוב ״אמה העבריה קונה את עצמה במיתת האב מרשות אודן מק״ו ומה סימנין שאין מוציאין מרשות אב מוציאין מרשות אדון מיתה שמוציאה מרשות אב אינו דין שמוציאה מרשות אדון״ והשאלה היא על רש״י דיבור המתחיל ״במיתת האב״ ורש״י כותב אביה, השאלה היא זה יודע שזה אביה מה רש״י בא להגיד לי פה.
רש"י בא בלשונו הזהב לשלול הבנה מוטעת שיש מקום לטעות שכוונת הש"ס מיתת אב האדון. שכך גם לכאורה יותר מסתבר משום שמה עניין מיתת אב האמה לאדון הרי כאשר קנה האדון האמה, הרי בזה הפקיע את כוח האב מהאמה. ומשום כך דקדק רש"י וכתב שכוונת הש"ס הוא על אב האמה ולא על האדון (רש"י ידע זאת ע"פ המשך הגמ')