Menu

שאל את הרב

סינון אפס

רבנים

נושאים

עבור לשאלה מספר:

מאגר שו"ת (סה"כ 18067 שאלות)
המעניינים
אחרונים
הנצפים ביותר

דעת הרב משה לוי זצ"ל על הענין של כתיבת אות אחת מה זה נחשב ?

– לא היה צריך כת"ר להרחיק נדוד עד מסכת כריתות, כי הסוגיא הזו  מופיעה גם במקומה במסכת שבת דף ק"ה ע"א, ובודאי לא נעלמה מעיני קדשו של מורנו הגר"מ צלוי זצ"ל.

– אמנם אילו היתה סוגיא זו נוגעת בעניני חצי שיעור אם אסור מן התורה, בזה אכן היה מקום לדייק ממנה כנגד חידושו, אבל הרי אינה עוסקת בזה כלל, ולכן אין לה מניעה להשתמש שם בלשון מושאל "חצי שיעור", גם אם אין זו ההגדרה המדויקת לענין הא דחצי שיעור אסור מן התורה.

טלטול תרופות בשבת לצורך מוצאי שבת

כתב בשו"ת מהרש"ג (סי' סא) שכל האיסור של הכנה משבת לחול הוא דוקא כשעושה כן כדי להרוויח זמן ההכנה, שלא יצטרך לעשות כן בימי החול, אבל דבר שאם לא יעשנו בשבת יופסד הדבר, לא גזרו, וראיה לזה ממה שהתירו לטלטל כלי שמלאכתו להיתא מחמה לצל. ע"ש. והובאו דבריו בספר חזו"ע בכמה מקומות. ולפ"ז גם בנדון דידן יש להקל, כיון שאם לא יטלטל התרופות לא יהא יכול לקחתם בזמן, ואינו עושה כן כדי לחסוך זמן במוצ"ש. (וכמובן ההיתר רק כשאין איסור טלטול ברה"ר).

האופנים שמותר לאבל לרחוץ / רחיצה בסבון באבלות

מותר, כי רחיצה עם סבון אינה בכלל סיכה (חזו"ע ח"ב עמוד קס"ח) ,
ובמים חמים או פושרים אסור אפילו פניו ידיו ורגליו. ורחיצה שאינה של תענוג כגון להסיר לכלוך, אם צריך גם במים חמים מותר (שם עמודים קנח-קנט) 

השתתפות חתן בשנה ראשונה בהלויה.

לא ידוע לי מקור לכך 
אמנם בשבעת ימי המשתה אין נכון שילך ואפילו להלויית אביו של החתן (ראה חזו"ע ח"א עמוד ש"י)

אמירת משניות ליד הקבר

אומרים לפני כן לעילוי נשמת כל מתי ישראל הקבורים כאן, ובפרט לפלוני בן פלונית הקבור כאן (חזו"ע אבלות ח"ג עמוד רי"א)

עלייה לקבר בצום עשרה בטבת.

אין בעיה

שליח ציבור בתוך ימי אבלות.

עדיף שאבל לא יהיה שליח ציבור בבית הכנסת.
אבל אם אין מי שיהיה שיח ציבור יכול האבל להיות שליח ציבור, וגם אז יאמרו נפילת אפיים (חזו"ע אבלות ח"ג ו,י"ח) והאבל עצמו יצא מבית הכנסת

זמן עשיית אזכרת השנה .

דעת מרן הרב עובדיה זצ"ל (בחזו"ע אבלות ח"ג עמוד רל"א) כתב שעיקר האזכרה בסוף החדש הי"ג (י"ב בטבת) ואם אפשר טוב לעשות ג"כ בסוף חודש הי"ב (י"ב בכסלו).
אך דעת מרן ראש הישיבה שליט"א (במקור נאמן ח"א סימן תשס"א) להיפך שהעיקר בסוף חודש הי"ב, ועושים ג"כ בסוף חודש הי"ג לחומרא בעלמא.

זמן עשיית אזכרת י"א חדש

אזכרת י"א חדש הולכים תמיד אחר יום הקבורה 

הליכה לבית העלמין בראש חודש.

במקור נאמן (חלק א' סימן תשס"ו) כתב שאין ללכת לבית עלמין ביום השבעה והשלושים כשחלו בראש חודש כיון שמבאים לידי בכי ודמעות ע"ש.
ולכן יש ללכת כמה ימים לפני או אחרי ר"ח אם אין אפשרות לעלות ביום אחר ובטוחים שלא יבואו לידי בכי ודמעות יש להתיר לעלות גם בר"ח.

+ טען עוד
לא מצאת את התשובה?
שלח שאלה לרב

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן