Menu

ושמואל בקוראי שמו

כאשר עמד הגאון “איש מצליח” זיע”א להקים את מבצר התורה – ישיבת 'כסא רחמים' בתונס, היה צורך לשכור דירה מרווחת שבה תשכון הישיבה. מחצית מסכום השכירות הצליח לגייס מתרומות, ועתה, נותר לו להשלים את המחצית השניה – מאה דינרים נוספים. לצורך כך, נועד רבי מצליח להיפגש עם איש המעש, ראש וראשון לכל דבר שבקדושה, החכם השלם רבי שמואל עידאן זצ”ל (שבשבוע הבא יחול יום השנה לפטירתו, כ”ז בתמוז תשנ”ז), ועם עוד שניים מתלמידיו שלמדו אצלו בצעירותם בישיבת “חברת התלמוד”, הלא הם: רבי משה חדד ורבי אברהם כהן הי”ו.

כבר מאז שחדל רבנו מללמד בישיבה בה לימד עקב הכנסת לימודי חול, היה רבי שמואל מיצר על כך שכשרונותיו של רבנו אינם מנוצלים ללמד תלמידים. כמי שבלבו בערה תמיד אש התורה והאדרתה, ראה בייסוד ישיבה על טהרת הקודש צו השעה! ולכן כל אימת שהיה נפגש עם רבנו, היה מתעניין ודוחק בו: “נו, מתי יפתח לנו כבודו ישיבה?”. כעת בפגישתם, שיתפו רבנו בהתפתחות העניינים, וסיפר לו כי מחצית מהסכום כבר נתרם, “אם תשיג מאה דינרים”, פנה אליו ואמר “אוכל כבר לפתוח ישיבה!”.

רבי שמואל, שאהבת התורה ולומדיה, זרמה תדיר בעורקיו, הבין היטב את חשיבות הענין, והיה זריז ונשכר. עוד באותו יום, השיג באורח פלא את הכסף הדרוש, וכך נשכרה לה הדירה ששימשה את הישיבה.

מהיכן הצליח רבי שמואל לגייס את מאת הדינרים? סוד זה גילה רבי שמואל ביומנו האישי, שם הוא מספר כי קופת רמב”ה (רבימאיר בעל הנס) באותו זמן, מופקדת היתה בידי רבי אברהם הכהן שהשתתף בפגישה, וכתוצאה מהמתחים בין ישראל לתוניס, היו קשיים גדולים בהעברת כספי הקופה לארץ ישראל. הציע אפוא רבי שמואל כי בינתיים יקחו מהקופה מאה דינרים בתורת הלוואה להשכרת הדירה, וכך עשו. לימים, שהוטב מצבה הכלכלי של הישיבה, הושב הכסף לרבי שמואל, שמיהר להשיבו לקופת רמב”ה.

מאז, קשר רבי שמואל את גורלו בגורל הישיבה הקדושה. מתחילת הדרך הוא עמד לצד רבנו איש מצליח זצ”ל, והיה אחד האישים הבולטים בהקמתה וביסוסה של אימפריית התורה. יום יום, מגיע היה לדירת הישיבה כדי לעמוד על הצרכים החומריים, ומדי חודש בחודשו היה מגייס במסירות תרומות להחזקתה. לימים, כשהוקמה הישיבה בארץ ישראל, הוא אף נטל על עצמו את שבט הנהלת הישיבה, וכיהן בתפקיד זה עד ימיו האחרונים. וכל זאת, עשה לשם שמים, ושלא על מנת לקבל פרס.

מדי שנה ביום פקודתו ז”ך בתמוז, נערכת בישיבת “כסא רחמים”, עצרת אזכרה ברוב עם, ובהשתתפות רבנים חשובים, ומלכם בראשם מרן ראש הישיבה שליט”א. מה שמאפיין ומייחד אזכרה זו והופך אותה לאירוע מיוחד שרבים מצפים לו, זהו הספר היוצא לאור מדי שנה בליל האזכרה – ספר “ויען שמואל”. מדובר בספר עב כרס המונה קרוב ל-900 עמודים, ובהם חידושים ותשובות בהלכה מכתבי יד רבותינו הגאונים מנוחתם עדן, ולהבדיל בין החיים תשובות מאת גדולי הדור, דיינים ואברכים. יהי זכרו ברוך!

לעוד מאמרים של הרב עובדיה חן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב עובדיה חן

4
10
298

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן