Menu

לשנות! זה בידים שלך – ערכים (פרק ח’)

מתוך סדרת המאמרים: “לשנות! זה בידים שלך”.
מהרב אלחנן עזרי שליט”א

זהו מטבע יקר מאוד

סיפר ראובן לחברו תוך כדי שהוא מציג בפניו מטבע קטן בזהירות

הוא עתיק מלפני כמה מאות שנים יש לו חשיבות רבה.

מה אתה מתרגש בסך הכול מטבע פשוט וישן

ביטל שמעון את דבריו של חברו תוך כדי שהוא מנפנף בידו.

הסיפור הוא חשיבות!

מה בענייך נחשב לדבר ערך,

זהו ערכים

לכל אדם ישנו אוצר של ערכים מסודרים ומקוטלגים ע”פ סולם דרגות אישי  שהאדם יוצר ובונה לעצמו.

ישנם דברים הנפוצים יותר ומקובלים בקרב רוב אוכלוסיית בני האדם

 

לבוש הולם

לדוגמה אדם שנוהג להסתובב כשהוא לבוש בחליפה הדורה כשלצווארו עניבה, מי שיפגוש בו ללא כל הכרות מוקדמת מיד יחשיב אותו לאחד בעל מעמד או נושא תפקיד חשוב לעומת זה אדם שמסתובב בבגדים פשוטים ייתפס כאחד האדם

בשעה שכל זה לא הכרחי, חליפה ועניבה כל אדם יכול לרכוש ובוודאי ללבוש, אך זהו ערך שנתפס והתקבע.

והדבר נכון לא רק בחפצים אלא גם בתכונות ובמידות שאדם מעריך ומחשיב אותם, ומאידך תכונות שאדם לא מחשיב בעניו

כאשר אדם נקלע לסיטואציה בה עליו לבחור בין אפשריות שונות כאן עשוי להשפיע הערך הטמון בתת המודע שלו ולגרום לו לפעול על פי מה שמונח שם

 

מבחן האמת

לצורך העניין אם ניקח לדוגמה

אדם שיושב בשעת מבחן, מוטל עליו להשיב על שאלות שונות בדפים שלפניו, כאשר סביבו עושים כן שאר חבריו

הכול הולך חלק הוא משיב על השאלות עד שמגיע אל שאלה שבדיוק אותה הוא לא ממש זוכר הוא מנסה לייגע את מוחו אך ללא הצלחה

מבט חטוף אל עבר המבחן של החבר שלצדו מגלה לו כי הוא כבר מילא את השאלה  שבה הוא עומד, יש לו את האפשרות להיעזר בחברו, כעט הוא בהתמודדות האם להעתיק במבחן ובעצם להגיש את המבחן שלא ביושרה, או דווקא להתמודד לקבל ציון פחות אך להישאר ישר

כאן יכנס לתמונה סולם הערכים של האדם

אם חשיבות הציון הוא ערך גבוה יותר מיושרה אצל האדם הוא יעתיק מהחבר וישתיק את מצפונו בתואנה כלשהי, אך כאשר אצל האדם היושרה והאמינות תופסים מקום חשוב יותר הוא ידע להתמודד ולהישאר אמין גם אם זה רק בעיני עצמו

 

כיצד נבנים ערכים

בכל הלך חייו של האדם החל מאז הוא מבין ומפנים מסרים כל העט הוא בונה ערכים מעצב אותם ולעיטים עשוי גם לשנות אותם עיקר תהליך בנייתם של הערכים הוא בשנות צעירותו של האדם בהם עדיין הוא חלק ממסרים קדומים

זה עובד כך

ילד מביט ובוחן את הדמויות שסביבו ובעיקר את אלו המרכזיות והנחשבות בחייו, אביו אמו מחנך או מורה שלו, ואפי דמות שנחשבת בבית (שזה כשלעצמו ערך) כאן הוא עוכב אחרי מעשיהם, המוח הצעיר יודע ללמוד מה חשוב לדמות ומה פחות והוא קולט גם מסרים מוטמעים שאפילו האדם שמשדר אותם לא התכוון לכך

וכך הוא יוצר ערכים ומקטלג אותם ע”פ סדר מסוים כפי שלמד מהדמויות הנחשבות לו,

 

החמין החשוב

מלמד בת”ת שאל את תלמידי כיתתו האם יש דבר חשוב יותר מהתורה הקדושה?

המלמד שלא התכוון לקבל תשובה לכך, נדהם לשמוע את אחד  התלמידים עונה בתמימות כן יש דבר חשוב יותר, ויתרה מזאת כאשר שאלו מהו הדבר התפלא לשמוע את הילד משיב

“החמין של שבת”

המלמד הנדהם שאל את התלמיד למה אתה חושב כך?

פשוט מאוד הסביר הילד, בסעודת שבת בבוקר כאשר ביקשתי מאבא לספר את פרשת השבוע שלמדתי, הוא אמר לא עכשיו, כעת אוכלים את החמין

אז החמין חשוב יותר.

זו המסקנה אליה הגיע הילד וכמובן בטעות, זו לא הייתה כוונת האב, אך זה מוכיח עד כמה ההורים משפיעים בהתנהגות או באמירות  שלהם על סולם הערכים של הילד.

 

כאשר נרצה להצליח בדבר מה עלינו לבחון את הערכים שטבועים בנו האם הם עולים בקו אחד עם הנדרש מאתנו להצליח.

ייתכן וישנם ערכים אולי אפילו נשכחים שטמונים בירכתי תת המודע והם אלו שמונעים מאתנו להתקדם

בכל פעם בה האדם מנסה להתחיל בעניין שחפץ או אפילו רק מהרהר בדבר מיד תת המודע יקשר ויעורר את סולם הערכים וידגיש אותו בפני האדם מחייב אותו לפעול על פיו

בפרקים הבאים אחר שנבחן את היסודות הנוספים נלמד כיצד ניתן להגיע אל ערך שטמון במוח וניצב בדרכנו אל ההצלחה ונדע כיצד בונים ומשפרים את סולם הערכים שלנו ולעצב אותו מחדש בכדי להתאים אותו אל דרכנו.

לעוד מאמרים של הרב אלחנן עזרי
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב אלחנן עזרי

0
0
9

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן