Menu

כיסוי ראש – גם לרווקות

 

 

אחד ממנהגי הספרדים הוותיקים, אשר נוהגים לזלזל בהם בדור האחרון, הוא כיסוי הראש לבנות רווקות בשעת הזכרת השם. כבר מלפני מאות בשנים, מנהג הספרדים בזה היה שגם הבנות הרווקות מכסות ראשן לפחות בשעת התפלה.

 

וכבר נדרש לזה מרן הראש”ל רבנו עובדיה יוסף שליט”א בספרו “יחוה דעת” (ח”ה סימן ו'), וכתב: “ואנו אין לנו להלכה אלא כפסק מרן השלחן ערוך הנ”ל שאוסר לברך בגילוי הראש… אלא שעיננו הרואות שבבית הספר החרדי “בית יעקב”, שנוסד על ידי גאוני עולם, אין הבנות נוהגות לכסות ראשן בשעה שמברכות או קוראות בתנ”ך ומזכירות שם ה'… וחובה קדושה על ראשי ומנהלי בתי הספר בית יעקב, לעמוד על המשמר, ולהורות לתלמידות בית הספר לכסות ראשן בעת שמתפללות ומברכות וקוראות בתנ”ך, ולכל הפחות בשעה שמתפללות. ודברי חכמים בנחת נשמעים כדי שימצאו אזן קשבת לדבריהם. וישאו ברכה מאת ה'”.

 

באחת מדרשותיו מלפני שלושים שנה, צידד אפילו שאשה חמורה בזה יותר מאיש, שהרי אם איש ילך בגילוי הראש ברשות הרבים אינו עובר על איסור תורה, ויש מחלוקת אם עובר על איסור דרבנן, ודעת רוב הפוסקים שאינו עובר איסור. ואילו אשה כשהיא נשואה אסורה מדאורייתא, ולמה רווקה תהא קלה יותר מהאיש? אם איזה איש יבוא להזכיר את שם ה' בגילוי הראש, כולם יאחזם רעד איך מזכיר בגילוי הראש, שכך פשטה ההוראה בדעת מרן. אם כן למה הבנות יהיו פחות מזה?”. אולם סיים: “כמה פעמים הצענו כן בפני המנהלים, אך אין דורש ואין מבקש…”.

 

ומעשה היה, בשנת התשמ”ו, שהיתה בת ספרדיה מסמינר מסוים שחפצה לכסות ראשה בשעת התפלות או הברכות, אלא שבסמינר לא כל כך אהבו את הרעיון… 'אַתְּ בחורה – אין לך שום סיבה לכסות את הראש!' אמרו לה בבוטות, 'תהיינה לך מספיק שנים בעזרת ה' לכסות את הראש כנשואה'.

 

בא דודה לבקש עצה מהגאון רבי משה הלוי זצ”ל כיצד לפתור את הבעיה… כדרכו בקודש, קם הגר”מ בזריזות ממקומו ואמר: “מי יעז לעבור על דברי מרן, ולשנות מנהגינו… מן הראוי להניח לה לשמור על כך אף שאינה נשואה… הבה ניסע לירושלים ונשוחח על כך עם מרן הראשון לציון הגר”ע יוסף שליט”א!”.

 

עוד באותו ערב, קבלם מרן שליט”א באהבה ובכבוד, ומששמע את הסיפור, נענה ואמר ממש את שאמר רבנו, ואף מסר להם את המכתב הבא: “לכל המעונין, אני מאשר בזה כפסק הלכה לכל הבנות של הספרדים ועדות המזרח בפרט, שצריכות לכסות את ראשן בשעה שמתפללות ובשעה שמזכירות את השם. ולשומעים ינעם ועליהם תבוא ברכת טוב (ראה מש”כ בשו”ת יחוה דעת ח”ה סימן ו'). בברכת התורה. (וחתים) עובדיה יוסף”.

 

ומשראו בסמינר את המכתב, הניחו לה…

 

כאן המקום להזכיר לטובה את בתי הספר לבנות בראשות מרן הגר”מ מאזוז שליט”א, אשר מקפידים שכל הבנות תכסנה ראשן בשעת התפלה והברכות, עד שכדי להחדיר זאת, אפילו הסמל של בית הספר הוא ילדה קטנה מתפללת עם כיסוי ראש… (בחלק מבתי הספר של רשת מעין החינוך התורני, לצערנו, דורכים ברגל גסה על פסיקתו זאת של מרן הגר”ע יוסף שליט”א, ואין פוצה פה ומצפצף…).

 

לעוד מאמרים של הרב עובדיה חן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב עובדיה חן

4
10
298

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן