שאל את הרב
print
אא

מדוע כתוב בתהלים (לח, יד) "ואני כחרש לא אשמע וכאלם לא יפתח .." פעם אחת בגוף ראשון ופעם בגוף שלישי?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

שאלה יפה. ופירשו חכמי המוסר שכאשר אני בשעת מריבה אהיה כחרש לא אשמע, אז אותו שכנגדי לא תהיה לו סיבה להמשיך לריב ויהיה כאלם לא יפתח פיו. ויש שפירשו שיש שני סוגי אלמים, יש שאינם מדברים היטב אלא מוציאים הברות לא ברורות מפיהם. ויש אלמים השותקים לגמרי. ואמר דוד: אני כאלם – אך לא כאלם שמדבר הברות קטועות, אלא כאלם – אשר – לא יפתח פיו – לגמרי (חירגא דיומא).
ועוד פירשו, שכשאדם עושה עצמו "כחרש לא אשמע" ואינו משיב על חרפתו, המקטרג עליו נהפך "כאלם לא יפתח פיו" ואינו יכול לקטרג (הרב בן הא הא בדרושיו דף י"א ע"ג). ונרמז זה במלת כאלם אותיות מלאך, כלומר שהמלאך המקטרג נעשה כאלם, מדה כנגד מדה (ספר "איל וצבי" לר' צבי הכהן שליט"א עמוד צ"ח).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
סת 02

ההזדמנות האחרונה להיות חלק בלתי נפרד מההנצחה של מרן ראש הישיבה זצוק"ל

ימים
שעות
דקות
שניות
דילוג לתוכן