Menu
שאל את הרב
print
אא

האם מותר להתקלח בערב שבת לפני השקיעה במים חמים באופן שהמקלחת תמשך גם אחרי השקיעה ולפני צאת הכוכבים?
כלומר - נניח שאדם התפלל מנחה והוא מגיע לבית כנסת אחרי צאת הכוכבים, וכיוון שהוא לא הספיק להתקלח הוא מפעיל את הדוש על מים חמים לפני השקיעה. האם מותר לו להשאר במקלחת גם אחרי השקיעה, בתנאי שהוא לא משנה את גודל חום המים, ובתנאי שהוא לא חורג לאחר צאת הכוכבים?

הרב אהרן מאזוז

במקום צורך גדול או צורך מצוה יש להתיר איסורי דרבנן, שלא גזרו על שבות בבין השמשות וכמבואר בשלחן ערוך (סימן שמ"ב). ולכן התיר מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל לנשים לטבול במים חמים בין השמשות וכמבואר בלוית חן (סימן ע"ט) ועוד.
ולפי זה נראה שכן הדין באופן זה שיש להתיר להמשיך להתקלח במים חמים בשעה זו. אמנם דוקא אם יש בדבר צורך גדול, אבל אם רוצה להתעכב במקלחת להנאתו לתוספת ניקוי וכיוצא – ודאי שאין להתיר.

שאלת המשך:

האם ההיתר המדובר כאן מתייחס לגזירת הבלנים או לבעיית הבישול של המים בשבת? והאם מדובר גם בשימוש בדוד חשמלי או רק בדוד שמש?

הרב רזיאל כהן

התשובה הקודמת מתייחסת לגזירת הבלנים בלבד, וכגון שמקור המים החמים הם מדוד שמש. אבל בדוד חשמלי יש בעיה של "בישול" המים הנכנסים לתוכו, אין להתיר לפתוח ולסגור את הברז בבין השמשות (ואע"פ שגם בדוד חשמל אין איסור הבישול אלא ב"גרמא" האסורה מדרבנן בלבד , וכמו שכתב במנוחת אהבה חלק ב' פרק י' הערה 43, מכל מקום לא הותרה שבות בבין השמשות אלא לצורך גדול, ובנדון שאלתינו אין זה נחשב צורך גדול לסגור את הברז בגמר השימוש, כי הפסד כמה שקלים של המים שימשיכו לזרום אינו נחשב כל כך בזמנינו).

שאלת המשך:

סליחה שאני שואל שוב, אך לא הבנתי את התשובה. מתשובת הרב אני מבין, שהן בדוד שמש והן בדוד חשמל: 1. השימוש נעשה בגרמא. 2. לא התירו שבות (של סגירת הברז) בביה"ש כי אין כאן הפסד גדול. אם הבנתי נכון שבענינים אלה אין הבדל בין הדודים, השאלה היא האם גם בדוד חשמל יהיה מותר לפתוח את הברז לפני שקיעה ולהמשיך להשתמש במים החמים, מבלי לסגור את הברז? אם לא הבנתי נכון ויש חילוק בין הדודים אשמח להבהרתו.

הרב רזיאל כהן

כן, אם תשאיר את ברז מים החמים פתוח עד שיכלו כל המים החמים שבו, אין בעיה להתרחץ (במקום צורך) במים החמים הללו בבין השמשות. וזהו גם הפתרון למי ששכח ופתח את ברז המים החמים בשבת (בדוד חשמל), שישאיר את הברז פתוח עד תום כל המים החמים, באופן שהמים שחדרו בינתיים לדוד לא יוכלו עוד להתבשל שם (וכמו שכתב במנוחת אהבה שם). כמובן כל זה מדובר באופן שבשבת עצמה הדוד מנותק מזרם החשמל. אבל אם גם בשבת הוא עובד (ע"י שעון או טרמוסטט), אסור לסגור את הברז.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן