Menu
שאל את הרב
print
אא

במסכת בבא קמא (דף ל"ו ע"ב): אמר רבינא הכי קתני אם יש בו מותר בנזקיו. רציתי לדעת ביאור של האוקימתא?

הרב מצליח מאזוז

לעולם כדאוקימנא לעיל שתפסו ניזק לגבות הימני. ומיירי כגון שהשור של הרביעי הוזק בסכום גדול של ק'. וצריך לשלם נ'. ולאחר מכן השור המזיק הזיק שורו של החמישי, ששוה נ', וצריך לשלם כ"ה כדין תם. והואיל ונעשה הרביעי שומר שכר על שור, צריך לשלם הדמים שהיה אמור לקבל מבעל הבית – דהיינו נ' זוז, את דמי הנזק בשור של החמישי – דהיינו כ"ה. ואם כן  עדיין נותר כ"ה שלא קבל מבעל הבית. והטעם הוא מפני שאפילו שנעשה שומר על השור, עדיין בעליו צריך לשלם לו עבור הנזק. אלא שאם הזיק שור אחר באותו סכום שהיה צריך לקבל הוא עצמי. על השומר לשלמו לניזק האחרון, ומותר השור (והחצי אותו אינו משלם הואיל והוא תם). חוזר לבעלים. לפי זה אם הנזק האחרון קטן יותר מנזקו של הקודם, משלם הראשון מעט כדי הנזק, ומותיר אצלו הנשאר מהסכום שהיה צריך לקבל.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן