שאל את הרב
print
אא
אני זוכר שבטוניס בשמחת תורה היינו משאירים את ספרי התורה בחוץ (מחוץ להיכל) אחרי הרקודים ושירים. ובחודש חשוון היינו מכניסים את ספרי התורה בחזרה להיכל עם שירים וריקודים וסעודת מצווה. אני זוכר ששאלתי כשהייתי קטן למה דווקא חודש חשוון ענו לי שמאחר ואין חג בחודש זה.
מה מקור מנהג זה ולמה לא שמעתי על זה בארץ לא בעדה הטוניסאית ולא בעדה אחרת?

הרב אדיר כהן

מנהג זה הובא בשו"ת איש מצליח להגאון הקדוש רבי מצליח מאזוז זצ"ל בחלק א' (חלק יורה דעה סוף סימן ל"ד) וזה לשונו: וראיתי אצלם [בתונס] מנהג מחודש שאינו לא בג'רבא וגלילותיה ולא ראיתיו בשום ספר עד היום, שביום שמחת תורה בחג הסוכות לפני תפלת מוסף אין מחזירין הספרי תורות שקראו בהם למקומם בהיכל, אלא אדרבא מוסיפים להוציא שאר הס"ת שבהיכל, ומניחים את כולם חוצה בקרן זוית על איזה שלחן גדול או ספסל שמכיל את כולם ונשארים שם מכוסים במפות הקדש, לאיזה שבועות. וכשקוראים בתורה לוקחים ס"ת מהם ומחזירים אותו שם עד שנמלכים וקובעים יום שירצו להחזירם בהיכל ונקרא "יום הקמת ס"ת", ועושים בו שמחה גדולה מאד יותר מיום שמחת התורה, בשירות ותשבחות, בתופים ובמחולות, ונדרים ונדבות, ופרטים רבים. ואומרים שמנהג זה ישן נושן מימות גאוני עולם. וכידוע היה לפנים בתונס למאות רבנים גדולים אריות דבי עלאי, המעניקים חומה בתורתן. ובכן אין בודקין מן המזבח ולמעלה וכו'. עד כאן לשון קודשו. ועיין עוד בהוספות ומילואים שם (דף ס"ט ע"ג) שגם בבית הכנסת אלגריבה בחארה צגירה נהגו כמנהג תונס.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0