Menu
שאל את הרב
print
אא

האם מותר להתגייס לצבא אשר מונע על ידי פוליטיקה ואנשים לא יראי שמיים, בשעת מלחמה? והאם יש בזה דין של מלחמת מצוה או רשות, או שמא יש בזה איסור של התגרות באומות כמו שכתב היואל משה. תודה רבה!

הרב חנוך הכהן

מעיקרא וודאי שאין ראוי להתגייס לצבא, וגם עכשיו בעת המלחמה לא שמענו שיש צורך שכל העם יתגייסו, ודי להם בחיילי המילואים.

במלחמה זו אין התגרות בגויים, אלא משיבים מלחמה ומגינים על עם ישראל, ונ”ל שאין מי שחולק בזה. וגם הרב בעל “ויואל משה” זצ”ל כוונתו על עצם הקמת המדינה ולא על המצב הנוכחי אחרי שכבר קמה המדינה.

שאלת המשך:

בספר ויואל משה כתב שכל רגע שיש כאן מדינה זה עוברים על השבועה ועל התגרות באומות, ולא רק בקום המדינה אלא בכל רגע ורגע, ולכן הוא כותב שכל האסונות שעוברים זה בגלל שיש כאן מדינה ומתגרים באומות. לא ראיתי מי שחולק בראיות נכוחות על דברי היואל משה וכתב ספר שלם שמסביר את הבעיתיות של המדינה הציונית. ולכן כל זמן שאין ראיות סותרות מש"ס ופוסקים הרי אנחנו מחוייבים למי שמביא ראיות. וידוע שיש הרבה מעשה שחיתות בצבא, ודם החיילים הוא הפקר אצל הפוליטיקאים, אז איזה היתר יש בכלל להיות שם, הרי זה מאבד עצמו לדעת?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

ידוע שבזמן מלחמת ששת הימים (כמדומה) התכנסו רבני אמריקא לדון מה אפשר לעזור לעם היושב בציון, והסכימו לדבר עם נשיא ארה”ב דאז שישלח סיוע לארץ. והרה”ק בעל ויואל משה התנגד, ואמר שאם ארה”ב תסייע לאר”י – רוסיה תסייע למדינות ערב. וחשבושאמר כן מפני שדעתו הייתה נגד המדינה כידוע ולכן לא שמעו לו, ואח”כ קרה בדיוק כפי שאמר, וידעו שאמר דבריו מתוך אכפתיות לעמ”י. וגם היו מגדולי החכמים במאה שערים בימים ההם יושבים ומסנגרים על עם ישראל כל ימי המלחמה, ואחד שניסה לומר “ובלא הם ציונים” השתיקוהו בנזיפה. ורק אחר המלחמה עשו עצרת ודברו באורך בגנות הציונים.

ובעיקר דברי הרב ויואל משה, חשוב נא שמרן רבנו עובדיה יוסף זצ”ל ומרן הגרא”מ שך זצ”ל ידעו היטב דברי קדשו (בעניין ההצטרפות אליהם לכנסת וכו’) ואעפ”כ פתחו את המפלגות שלהם למען התורה, וודאי שיש להם מה להשיב.

בעיקר איסור הקמת המדינה כתבתי בעבר כאן באתר ונדפס בהרחבה בקובץ ויען שמואל חלק כ”א סי’ צ”ז.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן