שאל את הרב
print
אא
בימים אלו אני נמצא בס"ד לקראת סיום כתיבת ספר חידושים בתורה ובגמרא, ונתעורר אצלי ספק לגבי אחד החידושים האם ראוי לכותבו היות וחוששני שאולי יש בו משום פגיעה או זילות כבוד התורה.
ורציתי לשאול על כך את כבוד הרבנים, והרי הדברים להלן:
"אמר רבי עקיבא דנתי לפני רבי אליעזר מה אם עצם כשעורה שאינו מטמא אדם באהל, הנזיר מגלח על מגעו ועל משאו, רביעית דם שהוא מטמא אדם באהל, אינו דין שיהא הנזיר מגלח על מגעה ועל משאה?! אמר לי מה זה עקיבא אין דנין כאן מקל וחומר. וכשבאתי והרציתי דברים לפני רבי יהושע אמר לי יפה אמרת אלא כן אמרו הלכה". (מסכת נזיר דף נו:).
וכך הערתי על כך, רבי יהושע ורבי אליעזר לא קיבלו את דברי ר' עקיבא, ושניהם למעשה דחו את דבריו, אלא שרבי אליעזר התבטא "מה זה עקיבא אין דנין כאן מק"ו", ועשה כן בצורת הערה ושלילת הדברים בצורה פסקנית ללא מתן הסבר, ולא נתיישבו הדברים על ליבו של רבי עקיבא. ואילו רבי יהושע שהתבטא "יפה אמרת אלא כן אמרו הלכה", בכך גם החמיא לו על ההיגיון שבדבריו, וגם הסביר לו סיבת הדבר שכאן אין אומרים כך, וקיבל ממנו. וזהו לימוד חשוב בעיקר למורים והמחנכים לילך בדרך זו, וכבר ידוע וברור חשיבות ענין זה. עד כאן.

הרב רחמים מאזוז

הדברים נכונים, מי שבקי בש"ס יודע שזה דרכו של ר' אליעזר, הוא אמיתי מאד ולא נושא פנים לסברא אחרת, לר' עקיבא שהיה תלמידו היה עונה לו בחריפות, ראה עוד במסכת פסחים תחילת פרק ששי, ובמסכת תענית (דף כ"ה ע"ב). אבל צריך לדעת שהתנאים היו בדרגה גבוהה מאוד מאתנו, ומי שיחשוב וישוה את הדברים לפי הדור שלנו, הוא טועה בחלט. אמרו רבותינו ז"ל אם הראשונים כמלאכים אנחנו כבני אדם. ואם הם בני אדם [שאנחנו מחשיבים אותם כך] אז אנחנו כחמורים ולא כחמורו של ר' פנחס בן יאיר שהיה יודע להריח מה מעושר או לא. ואם בינה שמעה זאת.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0