השוואת יום העצמאות לפורים או לחנוכה וקריעת ים סוף.
שאלות נוספות בנושאעיינתי בתשובתו של הרב הדאיה בספרו "ישכיל עבדי" ח"ו ס"י על קריאת הלל ביום עצמאות. ונפשי בשאלתי, מדוע הרב שם לא השווה את המקרה הנ"ל למקרה של נס פורים, אלא רק השווה לנס חנוכה וקרייעת ים סוף? הרי פורים נראה יותר דומה למקרה של יום העצמאות. וכבר נכתב במסכ' מגילה ששאלו מדוע אין אומרים הלל בפורים,ומכל התשובות שם זה בא לחזק את הקושיא! כי כל התשובות שניתנו על הלל בפורים לא קיימים בנוגע ליום העצמאות, ועוד שהרמב"ם כתב להלכה שהסיבה העיקרית היא קריאת המגילה שמחליפה את ההלל. ועוד שאלה על זה, הרב כתב שם(בסימן קטן ז) "כי נדוננו,שונה הרבה..הנה הנס בחנוכה קי"ס היה הנס ניכר לכל העולם ומלואו באשר כל האויבים שם ספו תמו",ואני הקטן שואל, הרי כידוע,בחנוכה לא תמו כל האויבים, אלא המלחמה עדיין המשיכה(ובסוף אף גלו)ומדוע הרב כתב כך על חנוכה? תודה רבה
הרב משה שטר
1. היות שבפורים לא אומרים הלל רק בחנוכה וקריעת ים סוף, על כן הנכון תמיד להשוותם , ואף שבאמת הגמרא במגילה השיבה תשובות מדוע בפורים לא אומרים הלל ובלא כן היינו אומרים, ובנידון שלנו לא שייך הסיבות המובאות בגמרא, מכל מקום סוף סוף לא אומרים בפועל , אם כן מדוע ללכת בדרך ארוכה ולדייק מפורים וכו’ וכו’ אפשר לילך בדרך קצרה היכן שאומרים האם שייך גם בנידונינו או לא. 2. האויבים שהיו בשנת רי”ג לבית שני תקופת נס חנוכה היו היוונים וכשנצחום החשמונאים ספו תמו כל אוייבנו, וזוהי מלכות יוון השלישית מארבע מלכויות שהרעו לעם ישראל – בבל , מדי , יוון , רומי, אלא שאחר כך בעוונות גרם החטא והגיעה מלכות רומי אחרי 200 שנה והחריבה את בתינו וגלינו מארצנו ועד עתה עדיין אנחנו בגלותינו.