היה לי הוראת קבע לישיבה כלשהיא (אני חושב שיותר משנה) ועכשיו הפסקתי אותה כי אין לי כרגע כל כך כסף לתרום לשם האם צריך לעשות על דבר כזה "התרת נדרים" כי לא אמרתי שאני תורם בלי נדר?
כן. כל דבר מצוה שלא אמר בלי נדר יש לעשות התרת נדרים. (אלא אם כן מראש הותנה שזה יהיה לשנה בלבד).
[וגם בצדקה מועילה התרת נדרים (עיין בספר שער החיים סימן ר"ג אות יו"ד). ואם כוונתו שרק בשעת דוחקו כשאנוס לא יתן צדקה זו, ולאחר מכן כשירחיב ה' לו ויוכל לעשותה יחזור לעשותה, מעיקר הדין אין צריך התרת נדרים. (עיין חזון עובדיה – ימים נוראים עמוד נ'). הוספת הרה"ג רבי אדיר הכהן שליט"א].
מכיון שהחלק של הנדר שנדרת שהבעל לא ישחק עם ההורים אין בו ממש, כי אדם לא יכול לאסור על חבירו דברים שאינם שלו, גם החלק שנדרת שהוא לא ישחק אתך אינו קיים, וכמבואר כיוצא בזה בשלחן ערוך (יו”ד סי’ רל”ב ס”ז). בקיצור, אין כאן נדר ואין צריך התרת נדרים.
כשרות “קשר תימני” בציצית I ביטוח בריאות מכספי מעשר
1) קשר תימני – הוא המקורי בגמ’, אלא שבזמנינו שאין לנו תכלת נהגו רוב העולם לקשור באופנים אחרים, אבל ודאי אין בקשר התימני שום חשש.
2) לפי הידוע לי – גם את הביטוח המשלים שעושים דרך הקופות – אי אפשר לממן מכספי מעשרות.
וחוששני שתלמידים טועים פרסמו בשם הגר”ש עמאר והגר”י יוסף להיתר. כדאי לבדוק את הדברים אצל בני-סמכא מתלמידיהם.
התורם גילה דעתו שרוצה לתת את הכסף למשפחה נזקקת, וממילא אם אתם מוגדרים כנזקקים, וכגון שאין במשכורות שאתם מקבלים די צורכיכם, אפשר לקחת את הכסף.
אם אתם מסודרים והמשכורות שלכם מספיקות להוצאות הבית מדי חודש בחודשו, לא נכון לסמוך על אומדנות שאינן ברורות ויש להעביר את הכסף למשפחות נזקקות. [או לחילופין אפשר לברר אצלו ע"י אדם אחר שיברר הדבר לפי תומו, אם הדבר אפשרי וכך לצאת מידי ספק].
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.