טעה בקידוש שחרית
יצא ידי חובה, ואף הוציא אחרים אף שהם עומדים ע”פ הסברות שכתבו הפוסקים לגבי קידוש של ליל שבת, עיין למרן בב”י סי’ רע”א וחזו”ע ח”ב עמ’ ט”ו ואילך.
שקית קוקי שהתנפחה בסיר, ורוצים לנקב אותה על ידי מזלג, האם יש לאסור משום מתקן מנא? [ויש שרצו להביא ראיה להתיר מדהתירו האחרונים לנקב שקית קוקי מלאה מים, כאשר החמין מצטמק וכו' כידוע, אך לכאורה אינו דומה לכאן, ששם הוא כשובר את החבית להוציא ממנה גרוגרות, שהרי מעוניין שהמים יתערבו באוכל, אך בנידון דידן אינו מעוניין באויר היוצא, אלא רק מתקן את השקית שתהיה ראויה לשימוש?
לא הבנתי מה התיקון. ואם ע"י שמנקב נכנסת השקית לתוך המאכל עצמו ומשלימה הבישול יש לאסור משום בישול.
מאת: פלוני | תאריך: י״א בתמוז ה׳תשע״ט – יולי 14, 2019
מחילה שלא הסברתי מספיק: השקית התנפחה בסיר, ועקב כך האוכל שבסיר התחיל לגלוש החוצה מחוסר מקום. ממילא אין הנידון כאן משום בישול, אלא משום מתקן מנא. מה דעת כת"ר?
זה אינו קלקול כי יש לו כוונה לתקן שלא ישפך התבשיל ובפרט שהשקית עדיין ראויה לשימושה ואדרבא ע"י כן היא מתיישבת יותר בתוך הסיר ולא דומה למה שהתירו לנקב שקית עם מים מהטעם שכתב כת"ר