Menu
שאל את הרב
print
אא

 שלום רב אדם המובל אך ורק בכסא גלגלים הנצרך לנוע בבית בין הקומות וכן עבור הליכה לבית כנסת בשבת. ויש לו בבית מעלון חשמלי כלומר כסא המותקן במסילה ובאופן חשמלי בלחיצה רצופה על לחצן מעלה או מטה הכסא נע בהתאם ללחיצה הרצופה עד שמגיע לסוף הטווח שאז אוטומטית המגע החשמלי פותח את המעגל החשמלי של הלחצן.

א. האם אדם זה הוא בגדר של חולה שאין בו סכנה ואפשר לו או לאחר לפעול בשבת ע"י גרמא?

ב. האם התקנת שעון שבת במחזור של דקה או חצי דקה לסירוגין יאפשר למפעיל להתחיל ללחוץ על הכפתור בעוד המגע החשמלי פתוח (מכוח שעון השבת) וימשיך ללחוץ גם לאחר שהמגע יסגר והמעלון יפעל עד שיגיע לסוף הטווח ורק אז ישחרר את הכפתור. האם זה נחשב גרמא וזה יותר בשבת?

ג. או שימתין עם הלחיצה עד למחזור שעון שבת הפותח שוב את המעגל החשמלי של הלחצן?

ד. המשך הלחיצה הוא איסור, או צריך להתקין לחצן שמכנית ימשיך להילחץ עד שמכנית ישוחרר ביד אדם במחזור פתיחת המגע הבא, או בסוף טווח המעלון שממילא המגע פתוח?

הרב אהרן מאזוז

א. כתב מרן בש"ע (סימן שכ"ח סי"ז) חולה שנפל מחמת חוליו למשכב ואין בו סכנה, אומרים לגוי לעשות לו רפואה וכו' ומשמע שלא התירו איסורי דרבנן אלא לצורך רפואתו וכדומה, כגון להקל ממכאוביו אבל אם רוצה לנוע ממקום למקום בבית או לבית הכנסת, א"א להתיר אלא אם הוא לצורך הגוף כגון ללכת לשירותים או לישון או לאכול וכדומה, ולעניין השאלה אם נחשב כחולה שנפל למשכב הדבר תלוי בהרגשתו הכללית, שאם נזקק לכסא גלגלים מחמת מכה ברגל וכדו' א"כ לא חשיב כנפל למשכב ואם מחמת חוליו אין יכול  לילך בכוחות עצמו א"כ חשיב כחולה שנפל למשכב. ויש להתיר לעשות פעולות האסורות בשבת אם עושה אותם ע"י גרמא.

 

ב. לא הותרה שבת במקום הפסד וה"ה לצורך חולה שאין בו סכנה, אלא כשאין המלאכה נעשית ע"י האדם כגון שנותן כלי עם מים ליד האש והאש שוברת את הכל והמים נשפכים מהכלי ומכבים את האש, שנמצא שהאש הביאה את המים עליה, אבל להניח מים ליד האש שתכבה כשתגיע אליהם, לא התירו אף שהאש מגיעה מעצמה ונכבית, וכ"ש בזה שחיבור זרם החשמל נעשה ע"י פעולה של אדם שאין להתיר ולא אכפת לנו שהזרם הגיע לשם מאליו, ואפשר שאין זה חשוב כגרמא כלל. 

 

ג. שחרור הלחיצה שגורמת את פעילות החשמל יש להקל בה במקום צורך אבל עדיף להמתין שיכבה מאליו.

 

ד. נראה שאין איסור בהמשך הלחיצה שהרי טעם האיסור משום מוליד (או בונה לדעת החזו"א) וכאן שכבר יש זרם אין איסור כשמקיים אותו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן