יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
בס' דניאל פי"א פסוק כז, ברש"י: ולא תצלח. שיתמסרו ישראל להשחתה באותן הימים : כי עוד קץ למועד. החורבן למלאות שבועים ששים ושנים האמורים בספר זה (לעיל ט) ואותו המועד בימי אגריפס בן אגריפס מזרע הורדוס: לא זכיתי להבין הפירוש הפשוט כאן. איך "כי עוד חזון למועד", הוא טעם ל"לא תצלח"? וכי מפני שעתיד להיות חורבן אחר כמה שנים,, לכן מוכרח שיתמסרו ישראל להשחתה כמה שנים קודם? וחשבתי דאפשר דהכונה, דתהליך החורבן אכן מתחיל כמה שנים קודם, וכל ההשחתה היא מגזירת החורבן שממשמשת ובאה. א"נ חשבתי לפרש בע"א, ע"פ מה שכתוב לעיל ט:כה "ובצוק העתים", ופי' רש"י: "ואותן העתים יהיו בצוק ובצרה כי בשעבוד מלכי פרס ועובדי כוכבים יהיו מטריחים עליהם בשעבוד קשה". א"כ גם כאן הכונה, דכיון ד"עוד קץ למועד", אכתי קיים הגזירה ד"בצוק העתים", ולכן "לא תצלח". ועי'. סו"ס אני נבוך איך לפרש הפסוק, ומקוה אני שהרבנים שליט"א יעמידוני על הפירוש הנכון.
לענ"ד כוונת רש"י שמזימת שני המלכים למרע לא תצלח שימסרו ישראל בידם להשחטה (דהיינו שלא יצליחו להשחיט את ישראל) כי עוד קץ למועד שעוד לא הגיע זמן החורבן, ולכן לא ימסרו באותו הזמן.