Menu
שאל את הרב
print
אא

חימום לחם בשבת במקום שיכול להיעשות צנימים: במנוח"א ח"ב (פ"י הל' מט) התיר לחמם לחם ע"ג קדירה או מיחם העומדים ע"ג האש, וכן ע"ג כיסוי פח שע"ג האש, וכן ע"ג פלאטה חשמלית, רק שאין לחממם עד שייעשו צנימים. עכת"ד. וכן שמעתי בשיעור (במארז הדיסקים של שיעוריו, דיסק 2 הלכות שבת שיעור ראשון, תחילת השיעור -כל שאר השיעור אינו מהלכות שבת אלא מהלכות בישולי גוים-) שאמר שכל האיסור הוא אם מתכוון לעשות צנימים, אבל מותר להניח על הפלאטה על דעת לחמם בלבד, גם אם שכח אין בזה שום איסור, כי זה מבשל באונס, כי שכח להוציא, ואנוס רחמנא פטריה. ואני עני אינני מבין, לכאורה זו שיטת רש"י והרמב"ם, אך לשיטת מרן הש"ע (שיח סע' יד) וכתב בב"י שכן הוא גם בירושלמי ושכן דעת הרבה הראשונים, יש לאסור. ושו"ר בשש"כ החדש (פ"א הלכה עא) שאסר כל שיכול להיעשות צנימים. האם יש תירוץ לקושיא זו עכ"פ אחד שכבר הקשה כך על דבריו?

הרב אהרן מאזוז

נראה לי שסובר מוה"ר זצ"ל שלא אסרו כשיכול לבוא לידי בישול אלא כשנוח לו בזה רק שנמנע משום איסור שבת ועל כל פנים כל שבדרך כלל נוח לו בזה אסרו חכמים שהרי בכהאי גוונא אם ירתח נתקיימה מחשבתו ורצונו שכוונתו הייתה לחמם ונוח לו שירתח. אבל כשאינו חפץ בזה הרי זה כמתעסק בעלמא שאין בו איסור תורה וכאן שנאנס ונמצא שעשה מלאכה דרך עסק אין בו איסור כלל.
ועיין כיוצא בזה במשנה ברורה (סימן שי"ח סעיף קטן צ"א) בסופו ודו"ק.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן