שאל את הרב
print
אא
אני גר בבנין שגרים בו חילוניים, ולכן הפקרתי את חלקי בגינה המשותפת בתחילת שנת השמיטה, כדי שלא להיות שותף לעבודות האסורות שעשו בה לצערינו. וכעת ברצוני לזכות שוב בחלקי בגינה. שאלותי הם: א. האם מועילה השקיה, כיון שהיא מועילה לקרקע, או דווקא רפק בה פורתא וכיוצא מהדוגמאות שהוזכרו ברמב"ם בהלכות מכירה פרק א. ב. כתוב ברמב"ם שם: במה דברים אמורים כשהחזיק בפני המוכר או הנותן. אבל שלא בפני המוכר או הנותן צריך שיאמר לו לך חזק וקנה ואחר כך אם החזיק קנה אע"פ שאינו בפני הבעלים: עכ"ל. ושאלתי היא האם אני חייב להחזיק לעיני השכנים [כולם או מקצתם] או שכיון שאין לי ספק שיסכימו לי שאקנה [וקרוב לוודאי שרובם לא חושבים בכלל שאין לי חלק בשותפות בגינה], לא צריך שיאמרו לי לך חזק וקני?

הרב דקל כהן

אינך צריך לזכות שוב בחלקך בגינה כי כל מה שהפקרת הוא רק כדי להינצל מאיסור עבודה בשביעית והיינו דוקא לאותה שנה בלבד ובסיומה חוזר חלקך להיות בגינה מאליו אמנם לכתחילה יש לומר בפירוש שההפקר הוא לשנת השמיטה בלבד אבל גם אם לא אמרת כך הדבר ברור שלזה נתכוונת ולכן לא צריך לזכות שוב. (כך מתבאר בדברי מרן בבית יוסף ובשולחן ערוך והרמ"א והאחרונים באורח חיים סימן רמ"ו סעיף ג') הן שהפקר לזמן מוגבל נחשב הפקר והן שלענין לכתחילה יש לומר בפירוש מהו הזמן והן שאפילו לא אמר מכל מקום כך הדין שבסוף הזמן חוזר מאליו 
ובעיקר החזקה במקרים אחרים לא נזכר בפוסקים אם השקיה מועילה גם כן ולפי הדוגמאות שהובאו וטעמיהם מבואר שהשקיה אינה מועילה 
וגבי החזקה שלא בפני המוכר או הנותן ראשית צריך לדעת שבענין הלכה למעשה יש לעיין בשולחן ערוך ולא רק בהרמב"ם כי פעמים אין הלכה כמותו ומכל מקום בנדוננו נפסק כך גם בשולחן ערוך חושן משפט על פי כן אינו מועיל אלא כשאמר בפירוש בפירוש ומכל מקום כאן שהחלק היה הפקר ואין לו בעלים לא צריך כלל שמישהו יאמר 
וכל האמור אינו שייך לשאלה הזו כי כבר כתבנו שהחלק חזר אליך גם בלי שום פעולה ומעשה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0