טעה בקידוש שחרית
יצא ידי חובה, ואף הוציא אחרים אף שהם עומדים ע”פ הסברות שכתבו הפוסקים לגבי קידוש של ליל שבת, עיין למרן בב”י סי’ רע”א וחזו”ע ח”ב עמ’ ט”ו ואילך.
ידוע שטבל אסור בטלטול בשבת. דין נוסף ידוע ששבת קובעת למעשר. שאלתי היא איך מותר יהיה לאסוף בשבת, פירות שנשרו מהאילן בערב שבת (כמובן אחד אחד כדי לא לעבור על מעמר) והרי חל עליהם דין של טבל ולכאורה הרי הם מוקצה גם אם ארצה לאכלם באפן ארעי (שהרי שבת קובעת למעשרות)?
בש"ע יו"ד סי' קל"א סעיף קי"א מבואר שרק פירות שנגמרה מלאכתן וחשכה עליהן השבת נקבעו למעשר שאסור לאכול מהם עראי. ע"ש. וא"כ הפרי שנמצא תחת העץ (שבידוע נשר קודם שבת, כמבואר בריש סי' שי"ב) עדיין לא נגמרה מלאכתו (שעדיין לא עשה מהם גורן או אספם לתוך ארגזים) מותר באכילת עראי.