Menu
שאל את הרב
print
אא

כאשר באים לכתוב הזמנות לחתונה בר מצווה וכו' ראיתי שיש שלא כותבים את שם האישה אלא כותבים ורעיתו האם יש מקור למנהג ומה הסיבה לכך?

הרב אמיר דאדוואנד

יש בזה "הידור" בצניעות שאין מזכירים שמה הפרטי של האשה, ותבוא עליהם ברכה.

שאלת המשך:

האם גם את שם הכלה יש להסיר ולכתוב במקומו 'פלוני עב"ג ארסתו'?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

הרה"ג המשיב הקודם בא להסביר את הנוהגים כן שיש בזה הידור וכעי"ז כתבו הראשונים שלא נזכר מיתת האמהות אלא כשהיה צורך כמו שרה ורחל, וכן נהגו בעבר שלא מספידים נשים וכו' ומרן זקני האיש מצליח היו"ד לא היה אומר אשתי רק "ביתי" כרבי יוסי בשעתו ומ"מ אבותינו ורבותינו כתבו שמות נשותיהם בהזמנת נישואי בניהם ונהרא ונהרא ופשטיה

שאלת המשך:

וכללו של דבר(מעניין לעניין באותו עניין), מדוע דווקא הציבור ירא ה', המקפיד על צניעות דורש הפרדה בין הגברים לנשים(דבר שלא שמעו עליו אבותינו הספרדים, לאור בירורי אם אבותי ות"ח מבוגרים), בעוד שיש לדרוש זאת רק במקומות ההולכים שם בחוסר צניעות איומה!, תחושתי שהפכו את כל הנושא של צניעות למעיין מנזר נוצרי שאיננו רוצה להתמודד עם המציאות, להעלים כל התמודדות וליצור אנשים חלשים(וכמשל - האם מותר להכין מצה מקמח שאינו יכול לתפוח? הרי זה פתרון גדול!) שבשעת המבחן יכשלו בוודאי ח"ו. וכי אנו רוצים לגדל סוסים של 'אלטיזכן', שעיניהם חסומות מכל צד, ורק דרך אחת מולם למען לא יצאו מהמסלול, ואם אכן כך, יש לשנות את שם דין זה מ'הלכות צניעות' ל'הלכות הפרדה', ואם כך אין לדבר סוף, שכן האם נאסור לגבר ללכת ברחוב מחשש הרהור?! ואם זאת רק מחשש שמה, אנא, כתבו זאת בתשובה, ולא יחשבו הציבור שכל העושים 'מעיקר הדין' פושעים וחטאים! וכמובן שאין אני מדבר על הכנסה של אדם למקומות לא לנו, אלא רק על אדם החפץ בדרך ה', שבאמת רוצה לקיים את רצונו ולא על העובד על קונו, ובעיקר על עצמו. בכבוד ותודה רבה להרב שליט"א.

רבני בית ההוראה

מה ענין בין לגדל דור שלא יודעים בין ימינם לשמאלם לבין לעשות הידור בכל מקום שהיצר הרע מתגרה בו וכי מה יש להשוות בין אירועים ושמחות כשנערכים ללא הפרדה שיש הוללות וקלות ראש ואיש הישר בעניו יעשה וד"ל לבין הליכה ברחוב אחד כשיש נשים וגברים באותו רחוב וגם ברחוב יש ליזהר משנה זהירות לשמור על עניו וידוע על גדולים וטובים שלא הולכים ברחוב כי אם המינימום ההכרחי ולא בגלל שברחוב אין הפרדה נתיר גם מה שגדור כהלכה
ואיני יודע מאיזה עדה מגיע כבודו, אבל אבותינו בג'רבא היו נוהגים שהגברים נמצאים בחדר אחד והנשים בחדר אחר (ושניהם פתוחים לחצר) ובחופה הולך החתן והעדים והרב אל פתח חדר הנשים, והכלה עומדת בפתח ושם עושים את החופה והקידושין, ולא כמו שנהוג היום שבשעת החופה עכ"פ יש תערובת אפילו בציבור החרדי, ומה שנהגו היום בג'רבא זה מנהג חדש ויש להם סיבות לכך ואכמ"ל
חז"ל בהרבה מקמות הקפידו על יותר מזה כידוע למי שמתמצא בש"ס כמה דינים שלא מקפידים בימנו, ואיך תחשוב שמחמירים יותר מידאי 

שאלת המשך:

ולגבי ישיבה מעורבת? לא פעם ולא פעמיים הייתי באירועים שאף רבנים בעל חזות חרדית (מגבעת וחליפה..) ואף קראתי שבחתונות של בני רבנים ישבו ישיבה מעורבת ואין פוצה פה ומצפצף האם אין זה בגלל שזה הידור? או שזה מחלוקת אחרונים? (אני מדגיש לגבי ישיבה מעורבת לגבי ריקודים ברור שלכ"ע זה אסור..)

הרב שלמה יהונתן מאזוז

לגבי האירועים שהיו בהם רבנים, והישיבה היתה מעורבת, דע לך שהרבה רבנים בבואם לאירועים כאלה מתעכבים יותר מהרגלם ולפעמים נשארים עד הסוף, מידיעה שכל זמן שהם שם ימנעו מלרקוד מעורב וזה ידוע.
לגבי בני הרבנים-יתכן שזה שלא ברצון ההורים שלפעמים אין בכוחם למחות, ואם לא יבואו בכלל לארוע הדבר יגרום התרחקות גדולה ביניהם ואילו עתה יש סיכוי להתקרבות.ודי בזה לחכם כמוך.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן